کل 26853
4

بررسی ارتباط بین شرایط ارگونومیکی و بهره‌وری کتابداران شاغل درکتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و مراکز آموزشی تحقیقاتی وابسته در سال ۱۳۹۳

  • کد خبر : 8283
  • 03 اردیبهشت 1397 - 0:00
بررسی ارتباط بین شرایط ارگونومیکی و بهره‌وری کتابداران شاغل درکتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و مراکز آموزشی تحقیقاتی وابسته در سال ۱۳۹۳

توضیحات :

فصلنامه بهداشت کار و ارتقا سلامت

 

دوره ۱- شماره ۱ – مرداد ۱۳۹۶

 

نویسندگان : بهرام کوهنورد ، حمیده میهن پور ، ابوالفضل برخورداری ، عاطفه روشنایی ، سمیه پروین

 

چکیده :

مقدمه: هدف از انجام این مطالعه شناخت شرایط ارگونومیک در کتابداران کتابخانه­ های دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و مراکز آموزشی و تحقیقاتی وابسته و رابطه آن با بهره­ وری است.

روش بررسی: مطالعه حاضر به روش توصیفی مقطعی (Cross sectional) انجام شد. جامعه آماری در این پژوهش کلیه کتابداران شاغل در کتابخانه­ های دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و مراکز تحقیقاتی و آموزشی وابسته بودند و از روش سرشماری استفاده شد. ابزار تحقیق شامل دو بخش بود؛ به منظور تعیین میزان بهره ­وری از پرسشنامه ۲۶ سوالی هرسی و گلداسمیت و جهت بررسی شرایط ارگونومی از سیاهه بازبینی استانداردها و اصول ارگونومی در محیط کتابخانه استفاده شد.

یافته ها: میانگین نمره کل بهره­ وری و شرایط ارگونومیک به ترتیب برابر با ۱۹/۰۲ و ۲۲/۲بود. ابعاد شرایط ارگونومیک نشان داد که بعد فضای کاری با بیشترین میانگین (۵/۵۶) و بعد عوامل ایمنی با کمترین میانگین (۹۴/.) همراه هستند. ارتباط معنی­ داری بین متوسط نمره بعد انگیزش بهره روی و بعد فضای کاری شرایط ارگونومیک بر حسب برنامه کاری (پاره وقت، تمام وقت) دیده شد (P<./05 ).

نتیجه گیری: با توجه به یافته­های به دست آمده و نظر به اینکه کتابخانه­ های دانشگاهی به عنوان مراکز اطلاع­ رسانی در اعتلا، رشد و توسعه جوامع علمی دارای نقش بسیار تعیین کننده ­ای هستند، پیشنهاد می­شود مسئولان، مدیران و به­ ویژه کتابداران به رعایت اصول ارگونومی در محیط کتابخانه ­ها توجه ویژه­ ای مبذول دارند تا به تبع آن بهره ­وری این افراد نیز افزایش یابد.

 

واژه‌های کلیدی : ارگونومی ، بهره وری ، کتابدار ، کتابخانه

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی ارتباط بین شرایط ارگونومیکی و بهره‌وری کتابداران شاغل درکتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و مراکز آموزشی تحقیقاتی وابسته در سال ۱۳۹۳ ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8283

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.