کل 26888
1

بررسی ارتباط بین تنیدگی و حوادث شغلی در دستیاران پزشکی

  • کد خبر : 9786
  • 26 اردیبهشت 1396 - 0:00
بررسی ارتباط بین تنیدگی و حوادث شغلی در دستیاران پزشکی

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۱ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۲

 

نویسندگان : سعاد محفوظ پور ، فاطمه خسروی شادمانی ، اکرم انصاری فر

 

چکیده :

سابقه و هدف: تنیدگی شغلی میتواند تأثیر مستقیم بر وقوع حوادث حین کار و رفتارهای ناایمن افراد داشـته باشـد. در ایـن مطالعـه سعی شد ارتباط بین تنیدگی شغلی و حوادث شغلی در دستیاران پزشکی شاغل در بیمارستانهای منتخب زیر پوشـش دانشـگاه علـوم پزشکی شهید بهشتی مورد بررسی قرار گیرد.

روش بررسی: این مطالعه مورد- شاهدی، در سال ۱۳۹۱ در دستیاران شاغل در ۴ بیمارستان منتخب اجرا گردید. ۵۰ نفر از افراد دارای حادثه شغلی با ۵۰ نفر شاهد از نظر داشتن استرس شغلی مقایسه گردید. استرس شغلی با کمک پرسشنامه اسیپو در ۶ حیطه مورد ارزیابی قرار گرفت. تحلیلها با استفاده از نرم افزار SPSS نگارش ۲۰ انجام شد. برای مقایسه میانگینها از آزمون من ویت نی و برای مقایسه نسبتها از آزمون کای دو استفاده شد.

یافته ها: بیشترین فراوانی حادثه شغلی در گروه مورد مربوط به آسیب با سوزن بود پس از آن، تماس با خون و مایعات بـدن بیمـاران و آسیب دیدگی و کوفتگی به دلیل وسایل موجود در بخش در رده های بعد قرار داشتند. بین نمره استرس دو گروه، بجز در حیطـه هـای بی کفایتی نقش و مسئولیت، تفاوت معنی دار مشاهده شد. بالاترین نسبت شانس نیز در حیطه دوگانگی نقش (OR=8.36) دیده شد.

نتیجه گیری: به دلیل اجتناب ناپذیر بودن برخی از عوامل استرس زا در حرفه پزشکی و لزوم پیشگیری از آثار روانی و رفتاری اسـترس، به کارگیری تمهیدات و اقداماتی در جهت بهبود کیفیت زندگی کاری و نیز آموزش روشهای مقابله ای از جمله وظایف مدیران گـروه، و بیمارستان میباشد.

 

واژه‌های کلیدی : استرس شغلی ، حوادث شغلی ، دستیاران پزشکی ، مورد- شاهدی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9786

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.