کل 26856
6

بررسی اثر نیکل و آهن بر اسیدیته خاک و برخی از پارامترهای رشد گیاه مرتعی Stipa capensis (مطالعه موردی : منطقه نفت خیز گچساران)

  • کد خبر : 8333
  • 01 اردیبهشت 1397 - 0:00
بررسی اثر نیکل و آهن بر اسیدیته خاک و برخی از پارامترهای رشد گیاه مرتعی Stipa capensis (مطالعه موردی : منطقه نفت خیز گچساران)

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۹ ، (ویژه نامه شماره ۵) – شماره پیاپی ۵ ، تابستان ۱۳۹۶

 

نویسندگان: کامبیز حسین پور ، حمید سودائی‌ زاده ، مهدیه تجملیان

 

چکیده:

زمینه و هدف : انتخاب گونه های مقاوم و بومی که قابلیت تطابق با شرایط محیطی در محل آلوده را دارند، یک عامل کلیدی در موفقیـت زیست پالایی گیاهی است . هدف از این تحقیق بررسی اثر غلظت های مختلف نیکل و آهن بر درصد سبز شدن و ارتفاع گیاه مرتعی  Stipa capensis در شرایط کنترل شده آزمایشگاهی میباشد.

روش بررسی: جهت اجرای تحقیق از آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با ٣ تکرار اسـتفاده شـد. فاکتورهـای مـورد بررسـی شامل نوع ماده آلاینده با دو سطح (آهن و نیکل ) و غلظت ماده آلاینده با ۴ سطح (ppm ٠، ١٠٠، ١۵٠ و ٢٠٠) بود.

یافته ها: نتایج نشان داد که اثر مقادیر مختلف آهن و نیکل بر درصد سبز شدن و ارتفاع گیاه در سـطح یـک درصـد (٠٠١>p) معنـی دار بوده است . به طوری که با افزایش غلظت عنصر از درصد سبز شد نو ارتفاع گیاه کاسته شد. همچنین اثر نوع عنصـر بـر درصـد جوانـه زنـی در سطح یک درصد و بر ارتفـاع گیـاه در سـطح پـنج درصـد (٠٠۵>p) معنـی دار بـود. درصـد سـبز شـدن بـذور (۵١/٢۵%) و ارتفـاع بوتـه (١١/٣۵سانتیمتر) در گلدان های حاوی عنصر آهن به طور معنی داری بیش تر از حالتی بود که عنصر نیکل به خـاک اضـافه شـده بـود. اثـر متقابل نوع عنصر و مقدار عنصر اضافه شده نیز تنها بر درصد سبز شدن بذر در سطح پنج درصد معنی دار بود. به طوری که بیش ترین درصد سبز شدن بذر مربوط به شاهد و کم ترین میزان (١٠ %) مربوط به عنصر نیکل با مقدار ppm  ٢٠٠ بود.

بحث و نتیجه گیری: به طور کلی نتایج این تحقیق بیانگر اثر منفی عناصر نیکل و آهن بر درصد سـبز شـدن بـذر و ارتفـاع گیـاه  Stipa capensis بود. با این حال سبز شدن گیاه در بالاترین غلظت عناصر، بیانگر تحمل نسبی این گونه گیاهی به مواد آلاینده مورد بررسـی در این مطالعه بود.

 

واژه های کلیدی: گیاه پالایی ، Stipa capensis ، فلزات سنگین ، پارامترهای رشد ، گچساران

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی
فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمد مهدی دانش؛ هانیه صنایعیان

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی اثر نیکل و آهن بر اسیدیته خاک و برخی از پارامترهای رشد گیاه مرتعی Stipa capensis (مطالعه موردی : منطقه نفت خیز گچساران) ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8333

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.