کل 26853
3

بررسی اثرات متقابل بین حمل و نقل شهری (مترو، بی آرتی) و تراکم شهری بر مبنای شاخص های زمین و مسکن با استفاده از GIS (مطالعه موردی: منطقه ۸ تهران)

  • کد خبر : 8315
  • 01 اردیبهشت 1397 - 0:00
بررسی اثرات متقابل بین حمل و نقل شهری (مترو، بی آرتی) و تراکم شهری بر مبنای شاخص های زمین و مسکن با استفاده از GIS (مطالعه موردی: منطقه ۸ تهران)

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۹ ، شماره ۳ – شماره پیاپی ۷۴ ، پاییز ۱۳۹۶

 

نویسندگان: هادی آشنایی ، علیرضا قرا گوزلو ، علیرضا وفایی نژاد

 

چکیده:

زمینه و هدف : پراکندگی کاربری های متنوع شهری و شدت فشردگی آن ها در سطح و ارتفاع (تراکم ) تعیین کننده چگونگی تأمین نیازهای شهروندان است ، چرا که برای استفاده از امکانات شهر ناگزیرند به قصد این کاربری ها حرکت نمایند. مترو و بی آرتی دو سیستم حمل و نقل عمومی انبوه بر با کم ترین تداخل ترافیکی هستند که وظیفه انتقال شهروندان به این نقاط را بر عهده دارند و در عین حال اجرای زیرساخت های آن ها هزینه ای به مراتب بیش تر از سیستم های دیگر حمل و نقل به شهر تحمیل می نماید. از آن جا که هرچه فشردگی کاربری ها در شهر بیش تر باشد، نیاز به سیستم حمل و نقل مؤثرتری احساس می شود و بالعکس هرچه سیستم حمل و نقل کاراتر باشد رشد سکونت و فعالیت پیرامون این سیستم بیش تر خواهد شد، لذا این دو مقوله باید به صورت هماهنگ مورد مطالعه ،طراحی و اجرا قرار گیرند.

روش بررسی: برای شناسایی دقیق تر رابطه موجود بین سیستم حمل و نقل عمومی (مترو و بی آرتی) و تراکم کاربری های مختلف مطالعه موردی در محله تهرانپارس منطقه ٨تهران که هر دو سیستم به آن خدمات می دهند، انجام شده و با توجه به ماهیت مکانی آن از سامانه اطلاعات مکانی و نرم افزار Arc GIS در آن استفاده شده است . ١۵٣بلوک شهری واقع در این محله به وسیله ابزار OLS در نرم افزار ARC GIS با سطح معناداری٠/٠۵ مورد تحلیل آماری قرار گرفت .

یافته ها: در تحلیل هر متغیر وابسته ، اختلاف طی دوره اجرای سیستم و اختلاف بین بلوک های واجد و فاقد دسترسی به سیستم ، روش مورد استفاده در این تحقیق است .(Diff-Diff) بحث و نتیجه گیری: نتیجه نهایی مطالعه افزایش میزان سالانه تراکم مسکونی، تعداد طبقات و تراکم جمعیت تحت تأثیر سیستم حمل و نقل مترو به ترتیب ، ٠/٠۵ درصد، ٠/٠٧٢طبقه و٠/٠٠١ نفربر متر مربع و کاهش شاخص تعداد طبقات با میزان سالانه ٠/٠۵- طبقه در محدوده نفوذ ایستگاه های بی آرتی را نشان می دهد.

 

واژه های کلیدی: حمل و نقل عمومی ، تراکم ، سامانه اطلاعات مکانی ، مترو ، بی آرتی ، ARC GIS

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی
فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمد مهدی دانش؛ هانیه صنایعیان

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی اثرات متقابل بین حمل و نقل شهری (مترو، بی آرتی) و تراکم شهری بر مبنای شاخص های زمین و مسکن با استفاده از GIS (مطالعه موردی: منطقه ۸ تهران) ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8315

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.