توضیحات :
فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست
دوره ۱۹ ، شماره ۳ – شماره پیاپی ۷۴ ، پاییز ۱۳۹۶
نویسندگان: هادی آشنایی ، علیرضا قرا گوزلو ، علیرضا وفایی نژاد
چکیده:
زمینه و هدف : پراکندگی کاربری های متنوع شهری و شدت فشردگی آن ها در سطح و ارتفاع (تراکم ) تعیین کننده چگونگی تأمین نیازهای شهروندان است ، چرا که برای استفاده از امکانات شهر ناگزیرند به قصد این کاربری ها حرکت نمایند. مترو و بی آرتی دو سیستم حمل و نقل عمومی انبوه بر با کم ترین تداخل ترافیکی هستند که وظیفه انتقال شهروندان به این نقاط را بر عهده دارند و در عین حال اجرای زیرساخت های آن ها هزینه ای به مراتب بیش تر از سیستم های دیگر حمل و نقل به شهر تحمیل می نماید. از آن جا که هرچه فشردگی کاربری ها در شهر بیش تر باشد، نیاز به سیستم حمل و نقل مؤثرتری احساس می شود و بالعکس هرچه سیستم حمل و نقل کاراتر باشد رشد سکونت و فعالیت پیرامون این سیستم بیش تر خواهد شد، لذا این دو مقوله باید به صورت هماهنگ مورد مطالعه ،طراحی و اجرا قرار گیرند.
روش بررسی: برای شناسایی دقیق تر رابطه موجود بین سیستم حمل و نقل عمومی (مترو و بی آرتی) و تراکم کاربری های مختلف مطالعه موردی در محله تهرانپارس منطقه ٨تهران که هر دو سیستم به آن خدمات می دهند، انجام شده و با توجه به ماهیت مکانی آن از سامانه اطلاعات مکانی و نرم افزار Arc GIS در آن استفاده شده است . ١۵٣بلوک شهری واقع در این محله به وسیله ابزار OLS در نرم افزار ARC GIS با سطح معناداری٠/٠۵ مورد تحلیل آماری قرار گرفت .
یافته ها: در تحلیل هر متغیر وابسته ، اختلاف طی دوره اجرای سیستم و اختلاف بین بلوک های واجد و فاقد دسترسی به سیستم ، روش مورد استفاده در این تحقیق است .(Diff-Diff) بحث و نتیجه گیری: نتیجه نهایی مطالعه افزایش میزان سالانه تراکم مسکونی، تعداد طبقات و تراکم جمعیت تحت تأثیر سیستم حمل و نقل مترو به ترتیب ، ٠/٠۵ درصد، ٠/٠٧٢طبقه و٠/٠٠١ نفربر متر مربع و کاهش شاخص تعداد طبقات با میزان سالانه ٠/٠۵- طبقه در محدوده نفوذ ایستگاه های بی آرتی را نشان می دهد.
واژه های کلیدی: حمل و نقل عمومی ، تراکم ، سامانه اطلاعات مکانی ، مترو ، بی آرتی ، ARC GIS
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی |
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی |
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری |
بهاره آذروند؛ ستار انوریا |
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی |
فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمد مهدی دانش؛ هانیه صنایعیان |
لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی اثرات متقابل بین حمل و نقل شهری (مترو، بی آرتی) و تراکم شهری بر مبنای شاخص های زمین و مسکن با استفاده از GIS (مطالعه موردی: منطقه ۸ تهران) ” از لینک زیر استفاده نمایید.