کل 26849
3

برآورد اثرات ذرات معلق هوا با قطر ۲/۵ میکرومتر و کمتر (PM2.5) شهر تهران بر سلامت، با استفاده از نرم افزار BenMAP-CE

  • کد خبر : 59796
  • 19 مهر 1401 - 11:09
برآورد اثرات ذرات معلق هوا با قطر ۲/۵ میکرومتر و کمتر (PM2.5) شهر تهران بر سلامت، با استفاده از نرم افزار BenMAP-CE

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۱۲ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۸

 

نویسندگان : رضا بیات ، خسرو اشرفی ، مجید شفیع پور مطلق ، محمدصادق حسنوند ، رجبعلی درودی 

 

چکیده :

زمینه و هدف: با وجود بهبود قابل توجه کیفیت هوا در سال ۱۳۹۷ در تهران و کمتر شدن میانگین غلظت‌های اکثر آلاینده‌ها در مقایسه با سال‌های قبل، کیفیت هوا در این کلانشهر کماکان با مقادیر رهنمود سازمان جهانی بهداشت و استاندارد ملی فاصله دارد. هدف این مطالعه، برآورد اثرات آلودگی هوا بر سلامت در شهر تهران و با لحاظ نمودن توزیع مکانی ذرات معلق هوا با قطر ۲/۵ میکرومتر و کمتر (PM۲.۵) و توزیع مکانی جمعیت، در تعیین میزان مواجهه است.

روش بررسی: در این مطالعه، ضمن معرفی تابع غلظت-پاسخ GEMM و نرم‌افزار BenMAP-CE، مرگ و میر منتسب به مواجهه بلند مدت با PM۲.۵ هوای آزاد و توزیع مکانی آن در تهران برای سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ از این طریق تخمین زده ‌شده است. داده‌های غلظت ساعتی PM۲.۵ ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا جهت تخمین میزان غلظت PM۲.۵ برای ۳۴۹ محله تهران استفاده ‌شده است.

یافته‌ها: نتایج به‌دست آمده نشان داد که میانگین غلظت مواجهه با PM۲.۵ وزن‌دهی شده با جمعیت در شهر تهران در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ برابر µg/m۳ ۳۱/۸ و  µg/m۳۲۶/۲ بوده است. با استفاده از تابع GEMM، در مجموع ۳۷۷,۷ (۱۲۶,۶۵۸۱,۸) مرگ منتسب به PM۲.۵ در سال ۱۳۹۶ در بزرگسالان (بزرگ‌تر از ۲۵ سال) برآورد گردید و برای سال ۱۳۹۷ این تعداد ۴۱۸,۶ (۹۱۸,۵۷۵۳,۶) برآورد شد.

نتیجه‌گیری: توزیع مکانی مرگ‌های منتسب به PM۲.۵ نشان داد نرخ مرگ منتسب به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، در مناطق ۱۶ و ۱۸ شهرداری تهران از سایر مناطق بالاتر و در منطقه یک از مناطق دیگر پایین‌تر است.

 

واژه‌های کلیدی : آلودگی هوا ، ذرات معلق ، اثرات بهداشتی ، تهران

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” برآورد اثرات ذرات معلق هوا با قطر ۲/۵ میکرومتر و کمتر (PM2.5) شهر تهران بر سلامت، با استفاده از نرم افزار BenMAP-CE ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=59796

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.