کل 26853
3

انتخاب منعقدکننده بهینه در تصفیه اولیه فاضلاب کارخانه نساجی مازندران با استفاده از جار تست و روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)

  • کد خبر : 54516
  • 28 خرداد 1401 - 16:36
انتخاب منعقدکننده بهینه در تصفیه اولیه فاضلاب کارخانه نساجی مازندران با استفاده از جار تست و روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۶ ، ویژه نامه شماره ۱ ، زمستان ۱۳۹۳

 

نویسندگان : غلامرضا اسدالله فردی ، حسین زنگوئی ، مصطفی داوودی ، صابر مرادی نژاد

 

چکیده :

زمینه و هدف: صنایع نساجی از جمله صنایعی است که فاضلاب آن شامل آلاینده ­های متعدد است. بنابراین روش­های تصفیه متداول قادر به حذف کلیه آلاینده ­های آن نمی­باشد. بدین منظور استفاده از منعقدکننده ­ها برای حذف مواد جامد معلق؛ به عنوان تصفیه اولیه روش مناسبی می­باشد.

روش بررسی: در این مطالعه پس از پایش کیفیت پساب خروجی کارخانه نساجی مازندران که در حال حاضر بدون هیچ­گونه تصفیه ­ای به رودخانه تخلیه می­شود، با استفاده از جارتست و با بهره ­گیری از ترسیب­ کننده ­های آلوم، آهک، سولفات آهن، کلرید آهن و باریم کلراید، میزان حداکثر حذف کل مواد جامد معلق با تغییرات pH مورد مطالعه قرار گرفت.

یافته­ ها: علاوه بر نوع منعقده­ کننده پارامترهای متعددی همچون قیمت منعقدکننده ­ها، میزان حساسیت به تغییرات pH، میزان لجن تولیدی و عوارض جانبی بر انتخاب منعقد­کننده بهینه موثر می­باشند. از این رو برای دست­یافتن به یک انتخاب بهینه از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شد. این تحلیل با استفاده از نرم­افزار Expert choice و با درنظر گرفتن معیارهای تاثیرگذار در تصمیم ­گیری و همچنین با اعمال معدل هرکدام از این پارامترها با نظر کارشناسان مربوط به وسیله پرسشنامه­ های تکمیل­ شده صورت گرفت.

بحث و نتیجه ­گیری: نتایج جارتست و مطالعه تحلیل سلسله مراتبی حاکی از آن است که بهترین منعقدکننده جهت کاهش مواد جامد معلق در پساب کارخانه نساجی مازندران، آهک می­باشد. آزمایش جارتست ۷۰% حذف رنگ و ۳۰% حذف COD را در صورت استفاده از آهک نتیجه داد.

 

واژه‌های کلیدی : نساجی مازندران ، منعقدکننده ها ، جارتست ، تحلیل سلسله مراتبی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” انتخاب منعقدکننده بهینه در تصفیه اولیه فاضلاب کارخانه نساجی مازندران با استفاده از جار تست و روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=54516

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.