کل 26847
5

امکان‌سنجی استفاده از برگ درختان کنار (Ziziphus spina-christi) و کهور (Prosopis cineraria) به‌عنوان زیست ‌شناساگر آلودگی فلزات سنگین منتشر شده از مناطق صنعتی

  • کد خبر : 51117
  • 15 بهمن 1400 - 19:49
امکان‌سنجی استفاده از برگ درختان کنار (Ziziphus spina-christi) و کهور (Prosopis cineraria) به‌عنوان زیست ‌شناساگر آلودگی فلزات سنگین منتشر شده از مناطق صنعتی

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۱۲ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۸

 

نویسندگان : حیدر عباس‌زاده ، مریم محمدی روزبهانی ، سهیل سبحان اردکانی 

 

چکیده :

زمینه و هدف: آلاینده‌های منتشرشده از صنایع در صورت ورود به زنجیر غذایی می‌تواند سلامت انسان را با مخاطره جدی مواجه کرده و از این‌رو پایش محیطی آنها ضروری به‌نظر می‌رسد. لذا، این پژوهش با هدف ارزیابی قابلیت پایش زیستی فلزات سنگین (آهن، سرب و کادمیوم) توسط برگ درختان کنار و کهور مستقر در حاشیه یک مجتمع فولاد در سال ۱۳۹۵ انجام یافت.

روش­ بررسی: در این مطالعه توصیفی پس از تعیین ایستگاه‌های نمونه‌برداری، ۹۰ نمونه از برگ درختان کنار و کهور و همچنین ۹۰ نمونه از خاک موجود در پای درختان برداشت شد. پس از آماده‌سازی و هضم نمونه‌ها در آزمایشگاه، محتوی فلزات سنگین در آنها توسط دستگاه جذب اتمی خوانده شد و سپس ضریب تجمع‌ زیستی (Bioconcentration Factor) فلزات محاسبه شد. پردازش آماری نتایج نیز با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS انجام یافت.

یافته­ ها: بیشینه میانگین غلظت عناصر (mg/kg) در برگ‎های  شسته نشده گونه‌های کنار و کهور برای آهن به‌ترتیب ۲۰۲/۳±۲۱۸۰/۳و ۳۱۵/۱±۲۲۳۷/۹، برای سرب به‌ترتیب ۹/۶±۷۶/۶ و ۴/۵±۱۱۴/۳ و برای کادمیوم به‌ترتیب ۱۶/۸±۶۹/۲ و ۶/۸±۱۰۷/۲ بود. از طرفی مقادیر BCF در همه ایستگاه‌ها و برای همه عناصر، بزرگ‌تر از ۱ بود.

نتیجه­ گیری: با استناد به مقادیر محاسبه ‌شدهBCF عناصر می‌توان اذعان کرد که گونه‌های کنار و کهور از قابلیت تجمع و انباشت فلزات سنگین برخوردار بوده و می‌توان از آنها در مناطق آلوده صنعتی و شهری به‌عنوان گونه بیش ‌اندوز (Hyperaccumulator) در برداشت و استخراج گیاهی (Phytoextraction) بهره برد.  

 

واژه‌های کلیدی : فلزات سنگین ، پایش زیستی ، زیست شناساگر ، کنار ، کهور

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” امکان‌سنجی استفاده از برگ درختان کنار (Ziziphus spina-christi) و کهور (Prosopis cineraria) به‌عنوان زیست ‌شناساگر آلودگی فلزات سنگین منتشر شده از مناطق صنعتی ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=51117

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.