توضیحات :
مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها
دوره ۴ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۵
نویسندگان : لیلا توکلی , نرگس خانجانی
چکیده :
سابقه و هدف: مرگومیر ناشی از سوانح ترافیکی همچنان در کشور یک معضل به حساب میآید و دومین علت مرگومیر است. شناخت عوامل مؤثر بر بروز این حوادث میتواند به کنترل و کاهش این وقایع کمک کند. این مطالعه باهدف شناخت دقیقتر عوامل دخیل در تصادفات درون شهری مرکز پهناورترین استان کشور و همچنین الگوی رخداد این تصادفات انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی همه تصادفات درون شهری ثبتشده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی کرمان طی سالهای ۹۱ تا ۹۳ برای بررسی در نظر گرفته شدند. دادهها به صورت توصیفی و با استفاده از روش کای دو در نرمافزار SPSS نسخه ۲۲ و سری زمانی در نرمافزار Minitab نسخه ۱۷ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: درمجموع ۱۲۷۳۳۵ مورد تصادف ثبتشده وارد مطالعه شد. بیشترین سن رانندههای مقصر ۱۸ تا ۲۵ سال (۲۴.۲%)، بیشترین ردهی تحصیلی دیپلم (۶۰.۹%) بیشترین جنسیت مرد (۸۶.۶%)، بیشترین علت ثبتشده عدم توجه به جلو (۳۸.۲%)، بیشترین وسیله نقلیهی درگیر سواری (۷۲.۴%)، بیشترین نوع برخورد وسیله نقلیه با یک وسیله نقلیه دیگر (۳۶.۴%) و بیشترین تصادفات در روز (۷۰.۳%) اتفاق افتاده بود. بروز تصادفات با همه این متغیرها رابطه معنیداری نشان داد (۰.۰۰۱>P).
نتیجهگیری: رانندههای مرد و جوان بیشتر در بروز تصادفات نقش داشتند. انجام بررسیهای بیشتر و اختصاصاً برای تعیین سهم هر یک از عوامل خطرساز و پیشگیرانه در بروز این سوانح و ارائه راهکارهای کلی لازم است.
واژههای کلیدی : سوانح ترافیکی ، تصادفات ، کرمان
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>










