کل 26844
2

افزایش آتش‌سوزی‌های جنگلی در جهان

  • کد خبر : 81824
  • 06 تیر 1403 - 13:37
افزایش آتش‌سوزی‌های جنگلی در جهان

بر اساس نتایج یک مطالعه، میزان و شدت آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های جهان طی ۲۰ سال اخیر بیش از ۲ برابر شده و گفته می‌شود که عامل انسانی، مسئول و مقصر اصلی این روند نگران‌کننده است.

به گزارش ایسنا، طبق نتایج مطالعه منتشر شده توسط مجله «Nature Ecology & Evolution»، میزان آتش سوزی‌ها در جنگل‌ها در اکثر نقاط جهان در طول ۲۰ سال گذشته به شدت افزایش یافته و بیش از ۲ برابر در مقایسه با دوران قبل از آن بوده است.

گزارش‌ها حاکیست این روند بر اثر گرمایش کره زمین شکل گرفته است و افزایش دمای زمین نیز ناشی از رویکرد انسان‌ها در جهان است.

بنا بر گزارش نشریه مذکور،‌ این آمار بر اساس استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و نیز نتایج تحقیقات پژوهشگران در زمینه بررسی ۳۰۰۰ مورد آتش‌سوزی گسترده جنگلی بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۳،‌ حاصل شده است.

این آمار حاکی از آن است که میزان وقوع آتش‌سوزی‌ها به مقدار ۲.۲ برابر افزایش یافته است.

به نظر می‌رسد این روند در حال حاضر شتاب گرفته و شدت آتش‌سوزی‌ در جنگل‌های جهان بیشتر از میزان فعلی نیز خواهد شد.

 

 

سرعت نگران‌کننده

به گزارش دویچه وله، «کالوم کانینگهام»، مسئول اصلی این مطالعه از دانشگاه تاسمانی در استرالیا در این مورد می‌گوید: من این انتظار را داشتم که آمار حاکی از میزان افزایش نسبتا کم آتش‌سوزی جنگل‌ها باشد، اما سرعت و سطح افزایش آن من را نگران کرده است.

او همچنین اشاره کرده است: اثرات ناشی از تغییرات آب و هوایی دیگر فقط یک سوال برای آینده نیست. ما امروز شاهد نشانه‌هایی از خشک شدن و گرم شدن اتمسفر کره زمین نیز هستیم.

بر اساس این مطالعه، افزایش شمار و نیز شدت آتش‌سوزی جنگل‌ها از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ در بالاترین حد میزان بوده است.

گفته شده این روند به ویژه مربوط به جنگل‌های مخروطی در غرب ایالات متحده آمریکا و نیز جنگل‌های آلاسکا، شمال کانادا و روسیه می‌شود.

کارشناسان در این مطالعه همچنین به «اثر بازخورد» ناشی از آتش سوزی جنگل‌ها اشاره کرده‌اند. گفته شده است بر اثر از بین رفتن درختان، گاز دی اکسید کربنی که در آنها ذخیره شده است، دوباره آزاد می‌شود.

کارشناسان به این خاطر به اهمیت سازگاری انسان‌ها با تغییرات اقلیمی به عنوان مثال از طریق بهبود مدیریت جنگل‌ها تاکید کرده‌اند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=81824

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.