کل 26883
3

استرس شغلی در کارکنان دانشگاه شهرکرد: نقش پیش‌بین هوش هیجانی و خود تمایزیافتگی

  • کد خبر : 59886
  • 19 مهر 1401 - 22:54
استرس شغلی در کارکنان دانشگاه شهرکرد: نقش پیش‌بین هوش هیجانی و خود تمایزیافتگی

توضیحات :

فصلنامه بهداشت کار و ارتقا سلامت

 

دوره ۲ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۷

 

نویسنده : مهرداد حاجی حسنی

 

چکیده :

مقدمه: استرس شغلی از جمله مشکلات رایج در محیط‌های شغلی است لذا پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی استرس شغلی کارکنان دانشگاه شهرکرد بر مبنای هوش هیجانی و خود تمایز‌یافتگی انجام شد.

 روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی است. جامعه پژوهش عبارت بود از کارکنان دانشگاه شهرکرد در سال ۱۳۹۶ که ۱۶۸ نفر از آن­ها به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و با مقیاس‌های استرس شغلی Rice، هوش هیجانی Bar-On و خود تمایز‌یافتگی Skoweron مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، آزمون‌های همبستگی Pearson و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج همبستگی Pearson نشان داد که رابطه هوش هیجانی و استرس شغلی (۲۵۶/۰- =r، ۰۰۱/۰P<) و نیز رابطه بین خود تمایزیافتگی با استرس شغلی (۳۱۵/۰- =r، ۰۰۱/۰>P) منفی و معنی دار است. نتایج رگرسیون خطی چندگانه نشان داد که هوش هیجانی (۲۹۲/۰- =B، ۰۰۱/۰>P) و خود تمایزیافتگی (۳۳۶/۰- =B، ۰۰۱/۰>P) توان پیش‌بینی استرس شغلی را دارند و ۷/۱۵ درصد واریانس استرس شغلی کارکنان را تبیین می‌کنند.

نتیجه‌گیری: با توجه به رابطه معکوس بین هوش هیجانی و خود تمایز یافتگی با استرس شغلی، با ارائه و اجرای راهکارهای مختلف و شناسایی عوامل موثر در زمینه افزایش هوش هیجانی و خود تمایزیافتگی، استرس شغلی را تقلیل داد که منجر به افزایش بهره وری خواهد شد.

 

واژه‌های کلیدی : استرس شغلی ، هوش هیجانی ، خود تمایز یافتگی ، دانشگاه شهرکرد

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” استرس شغلی در کارکنان دانشگاه شهرکرد: نقش پیش‌بین هوش هیجانی و خود تمایزیافتگی ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=59886

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.