کل 26920
2

استخراج تولوئن و متیل اتیل کتون از نمونه‌های آبی به روش به‌دام‌اندازی توسط سوزن و جاذب سنتز شده بر پایه ترکیبات نانو

  • کد خبر : 10253
  • 30 بهمن 1395 - 0:00
استخراج تولوئن و متیل اتیل کتون از نمونه‌های آبی به روش به‌دام‌اندازی توسط سوزن و جاذب سنتز شده بر پایه ترکیبات نانو

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۳ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۵

 

نویسندگان : سارا کریمی زوردگانی ، عبدالرحمن بهرامی ، مسعود ریسمانچیان ، فرشید قربانی شهنا

 

چکیده :

زمینه و هدف: امروزه روش‌های مختلفی برای بررسی و استخراج ترکیبات شیمیایی از نمونه‌های آبی تعریف‌شده است ازجمله آن‌ها، روش‌های مبتنی بر استفاده از سوزن‌های پرشده با جاذب می‌باشد. با توجه به این­که تاکنون روش عنوان‌شده با جاذب سنتز شده بر پایه نانولوله‌های کربنی تک­ دیواره و روش سل-ژل به‌منظور استخراج ترکیبات شیمیایی مانند تولوئن و متیل اتیل کتون از نمونه‌های آبی استفاده‌نشده بود تحقیق حاضر با این هدف انجام گرفت.

روش بررسی: دراین مطالعه از روش به­ دام ­اندازی توسط سوزن و جاذب سنتز شده با روش سل –ژل  بر پایه نانولوله‌های کربنی تک دیواره استفاده گردید. استخراج تولوئن و متیل اتیل کتون از نمونه‌های آبی با روش عنوان‌شده به‌صورت پویا با جذب آنالیت از فضای فوقانی ویال انجام گرفت و شرایط بهینه ازلحاظ دمای استخراج، زمان استخراج و افزودن نمک کلرید سدیم بررسی گردید و به‌منظور آنالیز نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از دستگاه گازکروماتوگراف مجهز به دتکتور یونی­ شعله‌ای استفاده گردید.

یافته ها: دراین بررسی بهترین شرایط استخراج برای تولوئن در دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد و زمان ۶۰ دقیقه به دست آمد درحالی‌که برای متیل­اتیل­کتون بهترین سطح زیر پیک مربوط به دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد در زمان ۳۰ دقیقه می‌باشد. تکرارپذیری روش در بررسی شرایط بهینه استخراج برای تولوئن با سه مرتبه تکرار ۹% و برای متیل­اتیل­کتون ۱۴% تعیین گردید.

نتیجه گیری: نتایج نشان داد روش به­ دام ­اندازی توسط سوزن با جاذب سنتز شده بر پایه نانولوله‌های کربنی تک دیواره برای استخراج تولوئن و متیل­اتیل­کتون با غلظت کم از نمونه‌های آبی به‌خوبی پاسخگو بوده و تکرارپذیری مناسبی دارد. این روش مقرون ‌به‌ صرفه بوده و حداقل حلال در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. تجهیزات مورد استفاده در این روش حمل آسانی دارد و برای نمونه‌برداری در محیط‌های کار نیز قابل اجرا می‌باشد.

واژه‌های کلیدی : تولوئن ، متیل‌اتیل‌کتون ، به دام اندازی توسط سوزن ، گازکروماتوگراف ، نانولوله‌های کربنی تک دیواره

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10253

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.