کل 26859
5

ارزیابی و مقایسه کیفیت آب با استفاده از روش های تحلیل رابطه خاکستری و NSFWQI در مخزن سد شیرین دره

  • کد خبر : 50774
  • 01 بهمن 1400 - 15:48
ارزیابی و مقایسه کیفیت آب با استفاده از روش های تحلیل رابطه خاکستری و NSFWQI در مخزن سد شیرین دره

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۱۱ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۷

 

نویسندگان : مهدی تیموری ، واحدبردی شیخ ، امیر سعدالدین

 

چکیده :

زمینه و هدف: کیفیت آب از موضوعات مهمی است که با توسعه اقتصادی و اجتماعی، اهمیت زیادی یافته و علاوه بر هزینه­ های هنگفت بهبود آب شرب، مخاطرات سلامت انسان‌ها و محیط ­زیست را نیز به همراه دارد. سد شیرین­ دره با اینکه مدت کوتاهی از ساختش می­ گذرد ولی مشکلات ناشی از بهره­ برداری از آن، بخش محیط ­زیست و سلامت آب را دچار چالش ساخته است.

روش بررسی: از آنجایی­ که کیفیت آب تحت تاثیر فرایندهای پیچیده و متغیرهای متعددی قرار می ­­گیرد، از متغیرهای روش NSFWQI (National Sanitation Foundation Water Quality Index) به‌صورت ماهانه و در بازه زمانی آذر ماه ۱۳۹۰ تا آبان ­ماه ۱۳۹۱ استفاده شد تا کیفیت آب مخزن در چارچوب فرایند تحلیل رابطه خاکستری بررسی و با نتایج روش NSFWQI مقایسه صورت گیرد. همچنین با توجه به اهمیت وزن متغیرها، از روش آنتروپی Shannon استفاده گردید.

یافته ­ها: نتایج نشان داد که در روش تحلیل رابطه خاکستری از ماه­ های آبان ۱۳۹۰ تا اردیبهشت ۱۳۹۱ و در روش NSFWQI از مهر ۱۳۹۰ تا فروردین ۱۳۹۱ کیفیت آب متوسط و در بقیه ماه ­ها بد است. در روش تحلیل رابطه خاکستری، بیشترین مقدار شاخص مخزن مربوط به ایستگاه ۳ و بهمن ۱۳۹۰ با مقدار ۶۴/۲ و بدترین کیفیت آب مربوط به ایستگاه ۴ و مرداد ۱۳۹۱ با مقدار ۳۹/۲ است. در روش NSFWQI نیز بیشترین مقدار شاخص مخزن مربوط به ایستگاه ۳ و بهمن ۱۳۹۰ با مقدار ۶۸/۷ و بدترین کیفیت آب مربوط به ایستگاه ۱ و مرداد ۱۳۹۱ با مقدار ۳۹/۱ است.

نتیجه ­گیری: هرچند بین دو روش تفاوت چندانی وجود ندارد ولی با توجه به انطباق بیشتر نتایج روش تحلیل خاکستری با وقایع آب و هوایی و کاربری بالادست سد، استفاده از این روش توصیه می ­گردد. ضمنا با توجه به کیفیت بد آب مخزن در بعضی ماه ­ها ضروری است که منابع آلاینده ورودی در بالادست سد شناسایی و بعد از تهیه نقشه پهنه­ بندی مناطق بحرانی، اقدامات کنترلی انجام پذیرد.

 

واژه‌های کلیدی : کیفیت آب ، تصمیم گیری چندمعیاره ، روش آنتروپی شانون ، روش شاخص کیفیت آب

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” ارزیابی و مقایسه کیفیت آب با استفاده از روش های تحلیل رابطه خاکستری و NSFWQI در مخزن سد شیرین دره ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=50774

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.