کل 26847
1

ارزیابی میزان آلاینده‌های بنزن و اتیل بنزن در هوای محیط‌های اداری بیمارستان‌های شهرستان یزد

  • کد خبر : 9575
  • 24 تیر 1396 - 0:00
ارزیابی میزان آلاینده‌های بنزن و اتیل بنزن در هوای محیط‌های اداری بیمارستان‌های شهرستان یزد

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۴ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۱

 

نویسندگان : ابوالفضل برخورداری ، محمدحسین مصدق ، مریم خیرمند

 

چکیده :

مقدمه : بنزن و اتیل بنزن از آلاینده‌های مهم هوای داخلی بوده لذا در محیط‌های اداری می‌تواند حتی در مقادیر جزیی مخاطراتی برای کارکنان شاغل ایجاد نماید. هدف از این مطالعه ارزیابی و تعیین مقادیر این آلاینده‌ها در هوای واحدهای اداری بیمارستان‌های شهرستان یزد بود.

روش بررسی: در یک پژوهش مقطعی در آذر ماه ۱۳۹۰، طبق دستورالعمل انستیتو ملی و بهداشت حرفه‌ای ۳۷۰۰ NIOSH، ۱۸ نمونه از هوای واحدهای اداری دو بیمارستان دولتی شهرستان یزد با کیسه تدلار نمونه‌برداری، جمع‌آوری و با استفاده از دستگاه گاز کروماتوگرافی با دتکتور یونش شعله‌ای (GC/FID) آنالیز و سنجش گردید. سپس داده‌ها با نرم‌افزارSPSS16 تحلیل شد.

یافته‌ها : میانگین غلظت بنزن بر حسب میکروگرم بر مترمکعب به ترتیب در هوای محیطی اتاق‌های مدیریت (۱.۲۸±۱.۰۹)، حسابداری (۰.۲۵±۰.۵۹) و کارگزینی (۰.۵۶±۰.۴) در بیمارستان‌های مورد مطالعه بیشترین مقدار را نشان داد. میانگین غلظت اتیل بنزن بر حسب میکروگرم بر مترمکعب به ترتیب در هوای اتاق‌های کارگزینی (۰.۵۶±۰.۴۵)، مدیریت (۰.۱۶±۰.۱۷) و حسابداری (۰.۰۰±۰.۰۶) بالاترین مقدار به دست آمد. تفاوت معنی‌داری بین میانگین غلظت ترکیبات بنزن و اتیل بنزن در واحد‌های مختلف مورد مطالعه وجود نداشت(۰.۰۵>P). میانگین غلظت این آلاینده‌ها در محیط‌های اداری بازسازی شده و با تراکم کاری بالا بیشتر بوده و از نظر آماری اختلاف معنی‌داری نشان می‌دهد(۰.۰۵>p).

نتیجه‌گیری : نتایج این مطالعه بیانگر ایمن بودن فضای اداری بیمارستان‌ها از نظر غلظت بنزن و اتیل بنزن می‌باشد و در هنگام بازسازی و تغییر دکوراسیون، غلظت آلاینده‌ها افزایش می‌یابد.

 

واژه‌های کلیدی : ترکیبات آلی فرار ، بیمارستان ، محیط اداری ، گاز کروماتوگرافی ، کیفیت هوای داخلی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9575

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.