توضیحات :
مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها
دوره ۲ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۳
نویسندگان : جواد رضازاده , سید محمد علوی نیا , امینه کاویانی , صفدر جباری , رضا گنجی
چکیده :
سابقه و هدف : مرگ و میر و جرح ناشی از تصادفات در کشورهای جهان سوم اکثراً در میان عابران پیاده، مسافران و موتورسیکلت سواران رخ می دهد.رشد هم زمان جمعیت جوان کشور و تولید موتور سیکلت باعث استفاده افراد زیادی از این وسیله شده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط بر تصادفات منجر به جرح و فوت در موتورسواران استان خراسان شمالی در نوروز ۱۳۹۱ انجام شد.
مواد و روشها : در این مطالعه توصیفی-مقطعی که از تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۰ تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۱ به مدت ۲۰ روز به صورت سرشماری انجام گرفت،اطلاعات مورد نظر از طریق چک لیستی گردآوری گردید که شامل ۳بخش مشخصات جمعیتی ، مشخصات حادثه و مشخصات حادثه دیده بود. و جهت آنالیز دادهها از نرم افزار SPSS18 استفاده شد.
یافته ها : ۱۲۲ تصادف موتورسوار رخ داد که تمامی رانندگان مرد و ۷۰ مورد (۵۷.۹%) از آنها متأهل بودند. میانگین سنی موتورسواران ۲۷.۳ با انحراف معیار ۱۰.۶ سال بود. ۱۰۶ موتور سوار (۸۶.۹%) فاقد گواهینامه رانندگی بودند و ۹۸.۴% نفر از موتورسواران هنگام حادثه کلاه ایمنی نداشتند. بیشترین تصادف با ۳۷.۴%در داخل شهر بود. آسیب به اندامها با ۵۳% بیشترین نوع جراحت وارده به موتورسواران بود.۲.۵% صدمات به سرو گردن باعث مرگ و ۶۴.۱% باعث مصدومیت های منجر به بستری گردید. ۷۱.۴% از صدمات لگن و تنه، ۶۴.۳% صدمات به اندام ها و ۵۸.۳% صدمات چندگانه در تصادفات باعث راهی شدن موتورسواران به اتاق عمل گردید.
نتیجه گیری: نظارت بیشتر بر استفاده از تجهیزات حفاظتی، دارا بودن گواهینامه رانندگی و دستورالعمل هایی جهت ساخت موتورسیکلت هایی با ضریب امنیتی بالا از جمله راهکارهای موثر در کاهش صدمات و تلفات به شمار میآیند که توجه بیشتر مسئولین را میطلبد.
واژههای کلیدی : تصادف ، مرگ و میر ، جرح ، موتورسیکلت
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>