کل 26875
0

ارزیابی ریسک سرطانزایی و نسبت خطر غیر‌سرطانزایی کروم درآب‌های آشامیدنی بطری شده در ایران

  • کد خبر : 9055
  • 30 شهریور 1396 - 0:00
ارزیابی ریسک سرطانزایی و نسبت خطر غیر‌سرطانزایی کروم درآب‌های آشامیدنی بطری شده در ایران

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۹ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۵

 

نویسندگان : علیرضا مصداقی نیا ، سیمین ناصری ، مهدی هادی

 

چکیده :

زمینه و هدف: مواجهه انسان با مواد شیمیایی مانند فلزات سنگین می‌تواند از طریق مصرف آب آشامیدنی صورت گیرد. کروم به دلیل نقش در بروز اثرات سرطانزایی و غیر‌سرطانزایی در انسان اهمیت دارد. در این مطالعه ریسک سرطانزایی و خطر غیرسرطانزایی کروم ناشی از مصرف آب‌های بطری شده توزیع شده در سراسر کشور، مورد بررسی قرار گرفت.

روش بررسی: میزان نسبت خطر (HQ) و ریسک مازاد سرطان (ELCR) محاسبه گردید. مقادیر HQ و ELCR بر مبنای متغیرهای ورودی شامل غلظت آلاینده، میزان سرانه مصرف آب، وزن بدن، دز مرجع، ضریب در‌دسترسی زیستی و ضریب منبع آلودگی، با استفاده از تکنیک Monte-Carlo شبیه‌سازی و تعیین گردید.

یافته‌ها: میانگین مقدار کروم در آب برابر µg/L 2.32±۴.۷۹ برآورد شد. مقدار نسبت خطر غیر‌سرطانی این فلز در گروه‌های سنی زیر ۲ سال، بین ۲ تا ۶ سال، بین ۶ تا ۱۶ سال و بیشتر از ۱۶ سال به ترتیب برابر ۰.۰۰۰۳۵۴، ۰.۰۰۲۹۲، ۰.۰۰۲۳۶ و ۰.۰۰۱۴۷ و ریسک سرطانزایی به ترتیب ۱۱-۱۰×۴.۰۴، ۱۰-۱۰×۵.۹۹، ۱۰-۱۰×۸.۶۱ و ۹-۱۰×۲.۳۴ تعیین گردید.

نتیجه‌گیری: با توجه به مقادیر غلظت کروم در آب‌های بطری شده در ایران و مقادیر HQ و ELCR برآورد شده، امکان بروز اثرات غیر‌سرطانزایی و احتمال بروز سرطان ناشی از کروم در اثر مصرف آب‌های بطری شده بسیار پایین بوده و حضور این آلاینده در آب‌های بطری شده خطری را متوجه مصرف‌کنندگان در هیچ یک از گروه‌های سنی نمی‌کند.

 

واژه‌های کلیدی : ارزیابی ریسک ، آب بطری شده ، کروم

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” ارزیابی ریسک سرطانزایی و نسبت خطر غیر‌سرطانزایی کروم درآب‌های آشامیدنی بطری شده در ایران ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9055

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.