کل 26863
1

ارزیابی ریسک بهداشتی مواجهه با آلاینده‌های شیمیایی با تأکید بر ریسک ابتلاء به سرطان خون در یک صنعت پتروشیمی

  • کد خبر : 10461
  • 15 بهمن 1395 - 0:00
ارزیابی ریسک بهداشتی مواجهه با آلاینده‌های شیمیایی با تأکید بر ریسک ابتلاء به سرطان خون در یک صنعت پتروشیمی

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۹ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۱

 

نویسندگان : فریده گلبابایی ، داود اسکندری ، منصور رضازاده آذری ، مهدی جهانگیری ، عباس رحیمی ، جمال الدین شاه طاهری

 

چکیده:

زمینه و هدف: با توجه به این ­ که کارکنان در صنایع پتروشیمی با آلاینده ­ های مختلفی مواجهه یافته و در معرض خطرات جدی قرار می گیرند لذا نیاز به یک برنامه جامع ارزیابی ریسک برای تعیین مواد شیمیایی مخاطره ­ آمیز تأثیرگذار بر روی سلامتی افراد مواجهه یافته و همچنین تعیین فرآیندها و وظایف پر مخاطره ضروری بنظر می ­ رسد.

روش بررسی: این طرح تحقیقاتی بصورت مقطعی- موردی در ۳ مرحله انجام شد. مرحله ­ ی اوّل شامل شناسایی مواد مخاطره آمیز و تعیین ضریب ریسک مواد شیمیایی، مرحله ­ ی دوّم شامل ارزیابی مواجهه با بنزن و مرحله ­ ی سوّم شامل برآورد ریسک نسبی ابتلا به سرطان خون ناشی از مواجهه با بنزن از طریق مطالعات اپیدمیولوژیک می باشد.

یافته ها: با توجّه به روش ارزیابی ریسک در کل شرکت پتروشیمی مورد مطالعه ۴۰ ماده ­ ی شیمیایی شناسایی شد . بنزن بعنوان مخاطره ­ آمیز ­ ترین ماده ­ ی شیمیایی معرفی گردید. نتایج مرحله ی دّوم نشان داد که افراد سایت من در شیفت ظهر و در سایت آروماتیک با میانگین مواجهه ­ ی ۲۹/۴ پی پی ام دارای بیشترین مواجهه با بنزن می ­ باشند. با توجه به نتایج مرحله ­ ی برآورد ریسک نسبی ابتلا به لوسمی در مواجهه با بنزن، بیش ترین میزان ریسک نسبی در کارگران سایت من مربوط به کارگران واحد آروماتیک بدست آمد که با مواجهه ­ ی تجمعی۱ ۴/۱۴۹ پی پی ام- سال۲ دارای ریسک نسبی برابر با ۲/۳ بودند. همچنین نتیجه ی آزمون آماری نشان داد که بین میزان مواجهه با بنزن و گروه های مختلف کاری ارتباط معنی داری وجود دارد( ۰۰۱ / ۰ >P).

نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که بنزن با کسب ضریب ریسک ۵- ۵/۴ سطح ریسک ۵ را بدست آورد و بیانگر آن است که اقدامات اصلاحی در مورد این ماده ­ی شیمیایی بسیار مخاطره ­آمیز و سرطان­زا باید هر چه زودتر آغاز گردد.

 

واژه‌های کلیدی : ارزیابی ریسک ، بنزن ، لوسمی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10461

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.