کل 26859
2

ارتباط کیفیت خواب با سلامت عمومی در پرستاران نوبت کار

  • کد خبر : 9579
  • 24 تیر 1396 - 0:00
ارتباط کیفیت خواب با سلامت عمومی در پرستاران نوبت کار

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۴ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۱

 

نویسندگان : فرزانه رحیم پور ، فیاض سعیدی ، علی فضلی ، صابر محمدی

 

چکیده :

مقدمه: کار در شیفت‌های در گردش باعث اثرات منفی فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی بر زندگی فردی پرستاران می‌شود که این موضوع به دلیل تأثیر بر وضعیت سلامت بیماران می‌تواند بر وضعیت سلامت کل جامعه نیز تأثیرگذار باشد. این مطالعه به منظور بررسی ارتباط کیفیت خواب با سلامت عمومی در پرستاران یکی از بیمارستان‌های آموزشی شهر بابل انجام شده است.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی– تحلیلی مقطعی ۲۴۰ پرستار به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه فردی، پرسش‌نامه سلامت عمومی (GHQ-28) و نیز پرسش‌نامه کیفیت خواب پیتزبورگ (PSQI) جمع‌آوری شدند. اطلاعات به دست آمده توسط آمار توصیفی و شاخص‌های مرکزی و آمار استنباطی شامل آزمون‌های آماری مجذور کای و Kruskal-Wallis با کمک نرم‌افزارSPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: به طور کلی وضعیت سلامت عمومی ۳۶.۷% از پرستاران مطلوب، ۵۸.۱% تا حدی مطلوب و ۵.۲% نامطلوب بود. همچنین وضعیت کیفیت خواب ۳۴.۳% از پرستاران در وضعیت خوب و ۶۵.۷% مابقی در وضعیت نامطلوب قرار داشت. بین کیفیت خواب و سلامت عمومی پرستاران ارتباط معناداری وجود داشت (۰.۰۰۱>P)، همچنین بین تعداد شیفت‌های شب و کیفیت خواب ارتباط آماری معناداری مشاهده شد(۰.۰۰۱>P).

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های حاصل از پژوهش به نظر می‌رسد سیاستگذاری‌های مناسب در کشور برای بهبود کیفیت خواب پرستاران ضروری می‌باشد.

 

واژه‌های کلیدی : سلامت عمومی ، شیفت کاری ، بی‌خوابی ، پرستاران

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9579

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.