توضیحات :
فصلنامه علمی تخصصی طب کار
دوره ۱۲ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۹
نویسندگان : سمیه مرادی بن توت ، غلامحسین حلوانی ، ناصر صدرا ابرقویی ، سارا جام برسنگ ، حسین فلاح ، ویداسادات انوشه ، بابک صمصامی
چکیده :
مقدمه: سالانه در دنیا افراد زیادی در اثر سوانح جادهای جان خود را از دست میدهند و یا دچار صدمات جبرانناپذیری میشوند. یکی از علل تصادفات عوامل شناختی رانندگان میباشد که رنگ وسیلهی نقلیه از جمله مواردی است که بر عملکرد شناختی رانندگان تأثیر دارد. لذا این پژوهش با هدف بررسی رابطهی رنگ وسیلهی نقلیه با نوع تصادفات منجر به فوت و جرح است.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی و به روش مقطعی بر روی ۳۰۰ مورد از تصادفات انتخاب شده به روش تصادفی ساده در کرمان انجام شد. اطلاعاتی شامل نحوه ی تصادف، نام و رنگ وسیله ی نقلیه، محل، علت، ساعت، حوزه استحفاظی، ایام هفته، فصل و نوع حادثه از آمار پلیسراه و اداره ی راهنمایی و رانندگی جمعآوری شده و با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: نتایج مطالعه نشان داد که حوادث در روز (ساعات روشن) بیشتر رخداده است. موتورسیکلت، وسایل نقلیه با رنگ مشکی و سفید بیشترین و وسایل نقلیه با رنگ زرد و بژ کمترین فراوانی تصادفات را داشتند. تفاوت معنیداری میان رنگ وسیلهی نقلیه (تیره و روشن) و سایر متغیرها با نوع تصادفات منجر به فوت و جرح رانندگان مشاهده نشد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این بررسی رابطهی معنیداری میان متغیر رنگ وسایل نقلیه (تیره و روشن) با نوع تصادفات منجر به فوت و جرح رانندگان مشاهده نشد. به نظر میرسد یکی از دلایل آن تفاوت روشهای تجزیه و تحلیل آماری میباشد. برای بررسی ارتباط نوع تصادفات و رنگ وسیلهی نقلیه نیاز به مطالعات بیشتری میباشد.
واژههای کلیدی : تصادفات ، رانندگان ، ارگونومی شناختی ، وسیلهی نقلیه
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>










