کل 26897
2

ارائه الگوی برنامه ریزی و انتخاب مکان های مناسب برای اسکان اضطراری در شرایط بحران : مطالعه موردی تهران پارس

  • کد خبر : 57820
  • 26 مرداد 1401 - 22:18
ارائه الگوی برنامه ریزی و انتخاب مکان های مناسب برای اسکان اضطراری در شرایط بحران : مطالعه موردی تهران پارس

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۸ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۹

 

نویسندگان : سید علیرضا میرحکیمی ، کامبد امینی حسینی ، بابک منصوری ، یاسمین استوار ایزدخواه

 

چکیده :

سابقه و هدف: نحوه مکان‌یابی فضاهای مناسب برای اسکان اضطراری در زمان بحران همواره به‌عنوان یکی از چالش‌های مواجهه با تبعات سوانح مطرح بوده است و تحقیقات زیادی در این رابطه انجام شده است. در این پژوهش تلاش شد تا الگوی مناسبی برای این موضوع مبتنی بر شرایط بومی و وضعیت خطر و ریسک سوانح و میزان آسیب‌پذیری فیزیکی و انسانی ارائه شود. از این الگو می‌توان در سکونت‌گاه‌های شهری، برای برنامه‌ریزی فرایند اسکان اضطراری استفاده نمود.

روش بررسی: در این پژوهش ابتدا مطالعات گذشته درباره اسکان اضطراری به روش کتابخانه‌ای بررسی، سپس جهت تعیین میزان اهمیت پارامترهای موثر در جانمایی مکان‌های مناسب برای این نوع اسکان، پرسشنامه‌ای طراحی و جهت تحلیل سلسله مراتبی، بین سی نفر از متخصصان این حوزه توزیع و بهترین جواب‌ها با توجه به ضرایب ناسازگاری استخراج شد. سپس با توجه به ضریب اهمیت هر پارامتر، مدلی مفهومی و الگویی ریاضی بین پارامترها و معیارها برقرار گردید تا بتوان از آن برای انتخاب مکان مناسب اسکان اضطراری مبتنی بر شرایط مختلف کالبدی و بومی نقاط مختلف کشور استفاده نمود.

یافتهها: این پژوهش نشان‌داد، عدم مجاورت مکان اسکان اضطراری با محل‌های خطرناک (با ۰۷۴/۰)، اطمینان از بهداشت محدوده (با ۰۷۲/۰) و همچنین امکان آتش‌سوزی مکان مدنظر (با ۰۶۳/۰) اثرگذارترین عوامل در انتخاب یک مکان به‌عنوان مرکز اسکان اضطراری مناسب می‌باشند که از نتایج تحلیل سلسله مراتبی برداشت گردید. همچنین انتخاب این عوامل که هرکدام از جنبه‌های متفاوتی هستند نیز نشان از اهمیت بالای این پارامترها و تأثیر زیادشان در ارزیابی مکان‌های منتخب اسکان اضطراری داشت که در بررسی سایر مطالعات و پژوهش‌ها به این اندازه جامع و کافی به این موضوعات پرداخته نشده است. همچنین سرعت کافی برای انتخاب مناسب‌ترین مکان و در کوتاه‌ترین زمان از بین گزینه‌های پیش‌رو و شناسایی نقاط ضعف محدوده ها بزرگترین دستاورد این پژوهش بود.

نتیجهگیری: الگوی به‌دست‌آمده در محدوده تهران‌پارس به‌عنوان مورد مطالعاتی پیاده‌سازی شد و بوستان‌های شهدای تهران‌پارس، آرالیا و مهرنامی مناسب‌ترین مکان‌ها بر اساس این الگو برای زمان بحران شناخته شدند. نتایج استفاده از این الگو نشان داد که غرب محدوده مطالعاتی برای اسکان در زمان بحران با کمبود فضا روبه‌رو خواهد شد.

 

واژه‌های کلیدی : سوانح طبیعی ، اسکان اضطراری ، مدیریت بحران ، برنامه ریزی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” ارائه الگوی برنامه ریزی و انتخاب مکان های مناسب برای اسکان اضطراری در شرایط بحران : مطالعه موردی تهران پارس ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=57820

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.