کل 26836
5

آیین نامه بکارگیری مسئول ایمنی در کارگاه‌ها

  • کد خبر : 5310
  • 06 بهمن 1395 - 0:00
آیین نامه بکارگیری مسئول ایمنی در کارگاه‌ها

توضیحات :

آیین نامه بکارگیری مسئول ایمنی در کارگاه‌ها

 

هدف :

این آیین نامه به منظور ارتقای سطح ایمنی در کارگاه های مشمول و نظامند نمودن بکارگیری افراد شایسته و واجد صلاحیت در زمینه ایمنی و پیشگیری از حوادث ناشی از کار و برای صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشوذ تدوین گردیده است.

دامنه شمول :

 این آیین نامه به استناد مواد ۸۵و۸۶ قانون کار جمهوری اسلامی ایران تدوین و برای تمامی کارگاههای مشمول این قانون لازم الاجرا می باشد.

ماده ۱- کارفرما مکلف است به منظور اجرای آیین نامه های ایمنی و حفاظت فنی مصوب شورایعالی حفاظت فنی ، با توجه به شرایط و مخاطرات کارگاه و براساس شرح وظایف پیوست شماره (۱) ، افرادی را که مطابق این آیین نامه تایید صلاحیت شده اند را به عنوان مسئول/مسئولان ایمنی بکارگیری نماید.

تبصره – تمامی افرادی که با یکی از عناوین : مسئول حفاظت فنی ، افسر ایمنی ، ناظر ایمنی ، رابط ایمنی ، همیارایمنی ، کارشناس ایمنی در کارگاه ها فعالیت می نمایند، مشمول این آیین نامه بوده و لازم است صلاحیت نامبردگان توسط اداره بازرسی کار بررسی و پس از اخذ تاییدیه ، در کارگاه عهده دار وظایف محوله مندرج در این آیین نامه گردند.

ماده ۲- سیاست گذاری و تعیین اولویت جذب و نحوه حضور مسئول/مسئولان ایمنی در کارگاه های مشمول ، براساس وسعت کارگاه، تعداد کارگران شاغل، نوع فعالیت و مخاطرات موجود، به جزمواردی که درآیین نامه ها و مقررات قانونی مربوطه الزام گردیده،براساس ضوابطی خواهد بودکه توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان کارگر وکارفرمادر شورای عالی حفاظت فنی واداره کل بازرسی کار تدوین و توسط مدیر کل بازرسی کار ابلاغ خواهد گرید.

ماده ۳- احراز و صدور تاییدیه صلاحیت برای مسئول ایمنی ، مطابق جدول پیوست شماره (۲) این آیین نامه ، توسط اداره کل تعاون ، کار ورفاه اجتماعی استان ( اداره بازرسی کار) انجام می شود.

تبصره ۱- تاییدیه صلاحیت مسئول ایمنی با امضای رییس بازرسی کار استان برای مدت دو سال صادر خواهد شد.

تبصره ۲- تمدید مجدد صلاحیت مسئول ایمنی ، بابررسی مستندات ارایه شده مرتبط با شرح وظایف، طی دوره های آموزشی و بازرسی از محل کارگاه توسط بازرس کار محل انجام خواهد شد.

تبصره ۳- در صورت اعتراض متقاضی به عدم تایید صلاحیت ، نظر مدیر کل استان اعلام و در صورت اعتراض مجدد ، موضوع توسط اداره کل بازرسی کار بررسی و اعلام نظر قطعی خواهد گردید.

تبصره ۴- بخشهای غیر حاکمیتی فرآیند تایید صلاحیت ، بنابر تشخیص اداره کل بازرسی کار و مطابق مقررات جاری کشور ، قابل واگذاری به بخش غیردولتی خواهد بود.

ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید.

« این آیین نامه لغو شده است »

دانلود فایل ۱

دانلود فایل ۲

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=5310

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.