کل 26835
6

آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری

  • کد خبر : 5315
  • 05 بهمن 1395 - 0:00
آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری

توضیحات :

آیین نامه ایمنی در صنایع آهنگری

 

هدف و دامنه شمول

هدف : هدف از بازنگری بخش آهنگری آیین نامه و مقررات حفاظت فنی در ریخته گری , آهنگری و جوشکاری مصوب , ۱۳۴۷/۷/۲۰ به روزرسانی و تطبیق مواد آن با شرایط روز صنایع , پیشرفت تکنولوژی و ایمن سازی محیط کارگاه  و صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی و پیشگیری از حوادث ناشی از کار در کلیه کارگاه هایی است که در فرایند آنها از ماشین آلات و تجهیزات آهنگری استفاده می شود.

دامنه شمول : مقررات این آیین نامه به استناد ماده ۸۵ قانون کار تدوین گردیده و برای کلیه کارگاه های مشمول قانون مذکور لازم الاجرا می باشد.

فصل اول – تعاریف

آهنگری : فرایند شکل دادن فلزات برای رسیدن به شکل مطلوب با ایجاد ضربه یا فشار بوسیله ماشین های آهنگری مانند پتکها، پرس ها ، غلطک ها و سایر تجهیزات فرم دهی می باشد . بعضی از فلزات در دمای پایین (COLD FORGING) قابل آهنگری بوده ولی بیشتر فلزات برای تغییر شکل نیازمند فرایند پیش گرم می باشند .

پتک آهنگری :ماشینی است که اساساً برای آهنگری با قالب های مسطح ( قالبهای باز) استفاده می شود و بصورت یک ستونه و یا دو ستونه می باشد.درماشین های یک ستونه محل قرارگیری قالب معمولاً روی سندان می باشد که سندان از سایر قسمت های پتک مجزا بوده و بر روی فونداسیون جداگانه قرار می گیرد .در نوع دو ستونه سندان با ستونها بصورت دروازهای متصل می باشد.

این ماشینها به انواع مختلف به شرح زیر تقسیم بندی می گردند:

پتک بخار ، هوا و یا هیدرولیک : نوعی از پتک آهنگری بوده که در آن کوبه (RAM) پتک برای هر ضربه توسط سیلندر بخار ، هوا و یا هیدرولیک به بالا برده می شود و انرژی کوبش به قطعه کار توسط سرعت و وزن کوبه و فشار ناشی از سیستم هیدرولیک , هوا و یا بخار اعمال می شود .

پتک سقوط آزاد : یکی از انواع پتک های آهنگری می باشد که در آن انرژی آهنگری توسط جرم و سرعت سقوط آزاد کوبه و قالب بالایی اعمال می شود . پتک های کلاچ تخته ای و تسمه ای سقوطی از این نوع می باشد.

پرس آهنگری : ماشینی است که در آن شکل دهی فلز بین قالبها توسط فشار هیدرولیکی یا مکانیکی اعمال شده و معمولاً عمل آهنگری تنها با یک کورس پرس برای هر قالب انجام می پذیرد . پرس های پیچی نیزدر این دسته بندی قرار می گیرند. 

پرس دوربری : (TRIMMING) ماشینی است که توسط آن پلیسه یا قسمت های اضافی قطعه آهنگری به طریق سرد یا گرم از آن جدا می شود که معمولا پرس های ضربه ای و هیدرولیک در این رده قابل استفاده می باشند.

پرس آهنگری افقی : ماشینی است که در آن انرژی لازم برای شکل دهی فلز به صورت افقی به قطعه کار اعمال می شود .

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=5315

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.