کل 26853
0

آگاهی و نگرش والدین تحصیلکرده در مورد نگهداری کودکان در خودروهای شخصی و استفاده از صندلی کودک

  • کد خبر : 9729
  • 08 خرداد 1396 - 0:00
آگاهی و نگرش والدین تحصیلکرده در مورد نگهداری کودکان در خودروهای شخصی و استفاده از صندلی کودک

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۳ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : غلامرضا خادمی , نادر ناظری , عبدالکریم حامدی , نوشین عبدالله پور , مجید سزاوار , حسن غلامی

 

چکیده :

سابقه و هدف: کودکان به دلیل کوچکی جثه و نداشتن توانایی های جسمی و فکری کافی قادر به دفاع از خود در برابر حوادث مربوط به اتومبیل نیستند. نحوه صحیح مراقبت از کودک در خودرو و استفاده از صندلی کودک یکی از عوامل مهم کاهش مرگ‌ و میر کودکان در حوادث ترافیکی میباشد. هدف این پژوهش بررسی آگاهی و نگرش والدین تحصیل‌ کرده در مورد نحوه نگهداری کودکان در خودروهای شخصی می باشد.

روش بررسی: مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی با روش نمونه‌گیری در دسترس بود که در سه‌ ماهه تابستان ۹۲ بر روی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. پرسشنامه‌های اطلاعات دموگرافیک و آگاهی و نگرش در بین واحدهای پژوهش توزیع و پس از تکمیل جمع‌آوری گردید. داده‌های جمع‌آوری شده با نرم‌افزار SPSS و با استفاده از آزمون‌های مرتبط تجزیه‌ و تحلیل گردید.

یافته‌ها: ۱۷۰ نفر از کارمندان دانشگاه در محدوده سنی ۲۴ تا ۵۷ سال در این پژوهش شرکت نمودند. بیشترین سطح تحصیلات مربوط به مقطع کارشناسی با ۸۶ نفر (۶/۵۰%) بود. ۸/۲۸% شرکت‌کنندگان هیچ‌ گاه از صندلی کودک در خودرو استفاده ننموده بودند. در مورد نوع صندلی مناسب سن و وزن کودک میزان آگاهی والدین بسیار کم بود و ۲.۸۸% پاسخ اشتباه دادند. پدران از مادران در زمینه سن استفاده از صندلی کودک آگاه‌تر و بیشتر از مادران از صندلی کودک استفاده نموده بودند (۰.۰۳=p و۰.۰۰۸=p به ترتیب).

نتیجه‌گیری: با توجه به میزان آگاهی متوسط والدین و نگرش ضعیف آن‌ها در زمینه نگهداری کودکان در خودروهای شخصی، پژوهشگران توصیه به برگزاری کلاس‌های آموزشی و توجیهی و آشنایی هر چه‌ بهتر و بیشتر والدین با حوادث و خطرات ترافیکی به‌ ویژه نحوه نگهداری کودکان در خودروهای شخصی در جهت ارتقای ایمنی کودکان در خودروهای شخصی می نمایند.

 

واژه‌های کلیدی : آگاهی ، نگرش ، والدین ، آسیب‌ های ناشی از تصادف ، کودکان

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9729

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.