کل 26853
0

آگاهی، نگرش و عملکرد موتورسواران شهر بجنورد نسبت به استفاده از کلاه ایمنی در پیشگیری از حوادث

  • کد خبر : 9751
  • 06 خرداد 1396 - 0:00
آگاهی، نگرش و عملکرد موتورسواران شهر بجنورد نسبت به استفاده از کلاه ایمنی در پیشگیری از حوادث

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۲ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۳

 

نویسندگان : جواد رضازاده , رضوان رجب زاده , صفدر جباری , علی سلیمانی , امید امامی , سید حمید حسینی

 

چکیده :

سابقه و هدف: آسیب‌های سوانح رانندگی شایع‌ترین علت آسیب‌های جدی و کشنده در تمام سنین است در بین کاربران جاده ای، موتورسواران به دلیل متحمل شدن بیشترین خسارت‌ها به عنوان کاربران پرخطر راه­ ها شناخته می‌شوند. با توجه به نقش بسزای کلاه ایمنی در کاهش مرگ و میر موتورسواران، این مطالعه با هدف بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد موتورسواران شهر بجنورد نسبت به استفاده از کلاه ایمنی انجام گرفت.

روش بررسی: این مطالعه توصیفی – تحلیلی در سال ۱۳۹۱ بر روی ۳۶۰ نفر از موتورسواران شهر بجنورد که به صورت نمونه گیری از پمپ بنزین‌های مناطق مختلف شهر بجنورد انتخاب گردیدند انجام شد اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای دو قسمتی (دموگرافیکی و اطلاعات آگاهی و نگرش و عملکرد) توسط کارشناسان تکمیل گردید. داده‌ها پس از جمع آوری توسط نرم افزار آماری SPSS نسخه ۱۶ و آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: میانگین سنی موتور سواران مورد بررسی ۱.۱۲ ±. ۳۰.۰۶ بود.۴/۵۵ درصد موتورسواران فاقد گواهینامه بودند. ۵۲.۸ % از افراد مورد مطالعه در زمان تکمیل پرسشنامه از کلاه ایمنی استفاده می‌نمودند. میانگین نمره آگاهی موتورسواران مورد بررسی ۲.۳۸±۱۴.۲۸ از ۱۷ و میانگین نمره نگرش ۴.۰۳±۳۰.۹۰ از ۵۰ بود. نتایج آنالیز واریانس یک طرفه نشان داد بین آگاهی و نگرش و سن، وضعیت تأهل، شغل، تحصیلات، محل سکونت و گواهینامه رابطه معنی دار آماری وجود داشت در حالی که رابطه ای بین آگاهی و نگرش و سابقه تصادف در ۱۲ ماه گذشته وجود نداشت.

نتیجه گیری: با توجه به نقش تأثیر گذار کلاه ایمنی در پیشگیری از مرگ و میر ناشی از تصادفات و سطح متوسط آگاهی و نگرش موتورسواران در این مطالعه لازم است مسئولین اقدامات آموزشی و قانونی جهت افزایش آگاهی جامعه انجام دهند.

 

واژه‌های کلیدی : آگاهی ، نگرش ، عملکرد ، موتورسواران ، کلاه ایمنی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9751

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.