کل 26899
3

کاربرد معیارهای بوم شناسی سیمای سرزمین در ارزیابی زیستگاه گوسفند وحشی در پارک ملی کویر

  • کد خبر : 54577
  • 30 خرداد 1401 - 12:40
کاربرد معیارهای بوم شناسی سیمای سرزمین در ارزیابی زیستگاه گوسفند وحشی در پارک ملی کویر

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۶ ، ویژه نامه شماره ۱ ، زمستان ۱۳۹۳

 

نویسندگان : مجتبی قندالی ، افشین علیزاده ، محمود کرمی ، محمد کابلی ، حمید ظهرابی

 

چکیده :

زمینه و هدف: مساحت، شکل و آرایش مکانی لکه­ های زیستگاهی از جمله مهمترین معیارهای بوم شناسی سیمای سرزمین می­باشند که در ارزیابی زیستگاه و تعیین مطلوبیت زیستگاه کاربرد دارد. گوسفند وحشی از گاوسانان موجود در پارک ملی کویر می­باشد. این گونه برای فرار از دست طعمه خواران نیازمند به تپه ماهورها و مناطق با شیب بالا می­باشد تا در صورت تهدید به این گریزگاه ­ها پناه ببرد و این تپه ماهورها به عنوان پناه از مهم ترین عوامل زیستگاهی این گونه است. به منظور مدیریت موثرتر آن، تعیین زیستگاه ­های مطلوب­تر و حفاظت بیش­تر از این مناطق ضروری می­باشد.

روش بررسی: در این پژوهش با استفاده از رویکرد رگرسیون منطقی داده ­های حضور و عدم حضوری که طی بازدیدهای میدانی از پاییز ۱۳۸۸ تا پایان تابستان ۱۳۸۹ جمع آوری گردید و با استفاده از معیارهای بوم شناسی سیمای سرزمین از جمله شکل، اندازه و مجاورت لکه­ های زیستگاهی که برای این گونه بر اساس شیب تعریف شده است، مدل مطلوبیت زیستگاه برای گوسفند وحشی در پارک ملی کویر با استفاده از روش رگرسیون منطقی بدست آمد.

نتایج: میزان بالای آزمون هوسمر لمشو برای مدل مبتنی بر رگرسیون منطقی نشان دهنده برازش مدل با داده ­های استفاده شده برای ساخت مدل دارد. نسبت بالای کسر برتری درجه­ بندی لکه ­های زیستگاهی (۳۱/۱) بیانگر تاثیر بالای این عامل بر مطلوبیت زیستگاه گوسفند وحشی و اهمیت گریزگاه ­ها در زیستگاه گوسفند وحشی می­باشد. میزان بالای سطح زیر منحنی ROC (حدود ۹۷/۰) در این پژوهش، نشان دهنده قابلیت بالای مدل مبتنی بر رویکرد رگرسیون منطقی در تفکیک زیستگاه­ های مطلوب و نامطلوب از یکدیگر می­باشد.

 

واژه‌های کلیدی : گوسفند وحشی ، پارک ملی کویر ، لکه‌های زیستگاهی ، مدل مطلوبیت زیستگاه ، رگرسیون منطقی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” کاربرد معیارهای بوم شناسی سیمای سرزمین در ارزیابی زیستگاه گوسفند وحشی در پارک ملی کویر ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=54577

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.