کل 26883
5

نقش شما در شناسایی خطر و ارزیابی ریسک چیست ؟

  • کد خبر : 4157
  • 28 آذر 1396 - 0:06
نقش شما در شناسایی خطر و ارزیابی ریسک چیست ؟

توضیحات :

BEACON SAFETY MASSAGE

 

ایمنی فرآیند

سپتامبر  ٢٠١۴

 

نقش شما در شناسایی خطر و ارزیابی ریسک چیست ؟

ایمنی فرآیند - سپتامبر  ٢٠١۴

شناسایی خطرات و تجزیه و تحلیل ریسک (HIRA) شامل تمامی اقدامات اعم از شناخت خطرات در فرآیند، تعیین و تشخیص حوادث بالقوه ، شناسایی تجهیزات ایمنی و ارزیابی ریسک این خطرات برای افراد، محیط زیست و کسب و کار سازمان می باشد. ممکن است در شرکت شما این فعالیت ها تحت عنوان آنالیز حوادث فرآیندی (PHA) شناخته شوند. در قوانین و مقررات امریکا نیز تحت همین عنوان نامیده می شوند. هم اکنون مرکز ایمنی فرآیند شیمیایی امریکا (CCPS) از واژه HIRA استفاده می کند زیرا بطور اخص شامل آنالیز و تجزیه و تحلیل ریسک است که در سالهای اخیر در بسیاری از کشورها بخشی از این فعالیت ها محسوب می شود. بر اساس قوانین و استانداردها در امریکا و سایر کشورها در مطالعات HIRA/PHA پرسنل فرآیند، کارکنان تعمیرات و سایر افرادی که بطور مستقیم در تعمیر و نگهداشت تجهیزات و بهره برداری واحد نقش باید مشارکت داشته باشند. روشهای بسیاری برای انجام مطالعات HIRA/PHA وجود دارد ولی رایج ترین متدها برای انجام آن در واحدهای فرایندی استفاده از روش آنالیز و چک لیست ?Whatif و یا ترکیبی از چک لیست ?Whatif و روش مطالعات HAZOP است . البته تکنیک های دیگری نیز موجود است .
ممکن است در واحد شما ترکیبی از این متدها استفاده شده و یا روشی متفاوت برای انجام HIRA/PHA داشته باشید. صرف نظر از روش های مورد استفاده ، نقش کارکنان واحد در این مطالعات بسیار حیاتی است . چون این افراد هر روز مشغول بهره برداری و تعمیر این تجهیزات هستند و دقیقا می دانند که این تجهیزات چگونه کار می کنند و از آن مهمتر چگونه خراب می شوند. گفته می شود که در واقع واحد فرایندی به سه روایت وجود دارد: واحدی که از نگاه مهندسین و مدیران دیده می شود، واحدی که از نگاه کارکنان بهره برداری وجود دارد و دیگری واحد فرایندی واقعی است . نقش کلیدی شما در هر سه واحد مشابه است !

چگونه می توانید در بهتر شدن مطالعات (PHA)HIRA  مشارکت داشته باشید؟

اگر در انجام مطالعات HIRA/PHA مشارکت دارید، رعایت نکات زیر در اجرای بهتر مطالعات به شما کمک می کند:

  • دانش خود را در مراحل واقعی و اجرایی مطالعات در اختیار سایرین قرار دهید بخصوص اگر با روشهای مکتوب متفاوت است . دلایل انجام مطالعات HIRA/PHA را به افراد تیم توضیح دهید تا بتوانند در حل مشکلات و نوشتن روشهای اجرایی صحیح به شما کمک کنند.
  • قبل از انجام مطالعات HIRA/PHA با همکاران خود در مورد نحوه انجام کار صحبت کنید. از آنها بخواهید که برای حصول اطمینان و طرح در مباحث تیم مشارکتی هر موضوعی را به شما انتقال دهند.
  • تجربیات عملیاتی خود و همکارانتان در مورد قابلیت اطمینان تجهیرات ، ابزار دقیق و سیستم های ایمنی و اعلام خطر را به دیگران انتقال دهید.  اطمینان حاصل کنید که تمامی افراد تیم از وضعیت عملکرد مناسب و نامناسب تجهیزات در حال حاضر مطلع بوده و خرابی های گذشته را نیز مطرح نمائید.
  • هر گونه عملکرد کارکنان عملیاتی را بررسی کنید. برای مثال عملکرد و واکنش اپراتور به یک آلارم ایمنی به منظور حفظ ایمنی واحد در زمان مناسب انجام شده است و آیا اپراتور از آن درکی مناسب دارد.
  • خجالت نکشید! فعالانه دانش و تجربه خود را به دیگران انتقال دهید. منتظر سوال از سوی دیگران نباشید.
  • به خاطر داشته باشید که نقش شما یاد گرفتن و یاد دادن است .  در مورد چگونگی عملکرد واحد، می توانید از تجربیات سایر متخصصین در تیم HIRA/PHA فرا بگیرید و همچنین دیگران از شما یاد بگیرند. پس از تکمیل مطالعات ، آنچه که در مراحل اجرایی مطالعات HIRA/PHA فرا گرفته اید با دیگران به اشتراک گذارید.

برای ایمنی بیشتر در واحد و کمک به انجام بهتر مطالعات HIRA/PHA از تجربیات خود استفاده کنید!

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود نسخه انگلیسی

دانلود نسخه فارسی

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=4157

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.