کل 26888
5

نقش درک خطر بر مولفه های رفتار ایمنی : تبیین اثر میانجی انگیزه ایمنی و تعدیل گر جوّ ایمنی همکاران و سرپرست

  • کد خبر : 57807
  • 26 مرداد 1401 - 21:40
نقش درک خطر بر مولفه های رفتار ایمنی : تبیین اثر میانجی انگیزه ایمنی و تعدیل گر جوّ ایمنی همکاران و سرپرست

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۸ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۹

 

نویسندگان : علیرضا عقیقی ، مهدی سوری

 

چکیده :

سابقه و هدف: مطالعات قبلی تأثیر درک خطر را بر انطباق ایمنی تأیید کرده‌اند، اما تا حد زیادی بحث برانگیز بودند. این مطالعه با هدف تبیین این تعارض و سازوکاری است که از طریق آن درک خطر می‌تواند بر رفتار ایمنی تأثیر بگذارد.

روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان به تعداد ۸۰۰ نفر بوده که حجم نمونه براساس جدول مورگان تعداد ۲۶۱ نفر با استفاده از روش نمونه‎گیری تصادفی ساده تعیین شد. برای گردآوری داده‌های پژوهش از چهار پرسشنامه استاندارد درک خطر، رفتار ایمنی، انگیزه‌ی ایمنی و جوّ ایمنی استفاده شد و الگوی ارائه شده با استفاده از مدل‏سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل گردید.

یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد: درک خطر بر انگیزه ایمنی آتش‌نشانان همدان تأثیر معناداری داشت (۶۶/۰). انگیزه ایمنی بر انطباق ایمنی (۶۴/۰) و مشارکت ایمنی (۴۲/۰) آتش‌نشانان همدان تأثیر معناداری داشت. انگیزه ایمنی در تأثیرگذاری درک خطر بر انطباق ایمنی (۶۱/۰) و مشارکت ایمنی (۳۷/۰) آتش‌نشانان همدان نقش میانجی داشت. همچنین جوّ ایمنی سرپرست (۶۶/۰) و  جوّ ایمنی همکاران (۵۸/۰) رابطه درک خطر و انگیزه ایمنی را تعدیل می‌‌کرد.

نتیجهگیری:  به‌طور کلی از نتایج به دست آمده می‌توان دریافت درک خطر و جوّ ایمنی عواملی هستند که انگیزه ایمنی، مشارکت ایمنی و انطباق ایمنی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. بر این اساس پیشنهاد می‌شود که درک خطر و جوّ ایمنی بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

 

واژه‌های کلیدی : درک خطر ، رفتار ایمنی ، مشارکت ایمنی ، انگیزه ی ایمنی ، جو ایمنی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” نقش درک خطر بر مولفه های رفتار ایمنی : تبیین اثر میانجی انگیزه ایمنی و تعدیل گر جوّ ایمنی همکاران و سرپرست ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=57807

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.