کل 26881
2

مقایسه کارایی سیستم لجن فعال متعارف و برکه تثبیت فاضلاب در حذف کیست تک یاخته و تخم انگل – مطالعه موردی : تصفیه خانه فاضلاب کرمانشاه و گیلانغرب

  • کد خبر : 9302
  • 27 مرداد 1396 - 0:00
مقایسه کارایی سیستم لجن فعال متعارف و برکه تثبیت فاضلاب در حذف کیست تک یاخته و تخم انگل – مطالعه موردی : تصفیه خانه فاضلاب کرمانشاه و گیلانغرب

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۴ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۰

 

نویسندگان : جمشید درایت ، علی الماسی ، کیومرث شرفی ، حبیبه مسکینی ، عبداله درگاهی

 

چکیده :

زمینه و هدف: یکی از مهم ترین خصوصیات کیفی در مورد استفاده مجدد پساب، کیفیت میکروبی آن است. هدف از این مطالعه  تعیین کارایی تصفیه خانه فاضلاب کرمانشاه (سیستم لجن فعال متعارف) و گیلانغرب (سیستم برکه تثبیت)  در حذف کیست تک یاخته و تخم انگل بوده است.

روش بررسی: در این تحقیق به  مدت ۵ ماه و هر پنج روز یک بار از ورودی و خروجی تصفیه خانه نمونه برداری شد. آنالیز انگلی جهت شناسایی کیست و تخم انگل ها مطابق روش جدید بیلنجر با لام شمارش مک مستر(با حجم حفره ای۳/۰ میلی لیتر)  انجام گرفت.

یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین کل تعداد تخم انگل ها و کیست تک یاخته ها در  پساب خروجی از تصفیه خانه کرمانشاه به ترتیب برابر با ۰.۴۲±۰.۹۹ و ۰.۲۵±۰.۹عدد در هر لیتر  بوده و راندمان زدایش تخم انگل و کیست انگل به ترتیب ۳±۹۸.۳% و ۴.۵±۹۷.۵% حاصل شد. در حالی که هیچ کیست و تخم انگلی در پساب خروجی تصفیه خانه گیلانغرب مشاهده نشد و راندمان حذف این دو پارامتر، ۱۰۰% برآورد گردید. بیشترین تعداد تخم انگل در فاضلاب ورودی و پساب خروجی  هر دو  تصفیه خانه مربوط به تخم آسکاریس لمبریکوئیدس بود.

نتیجه گیری: با توجه به نتایج می توان گفت که کارایی هر دو تصفیه خانه از لحاظ حذف کیست و تخم انگل ها مطلوب بوده و کیفیت پساب خروجی هر دو تصفیه خانه از نظر میزان تخم نماتودها با شاخص انگلبرگ (تعداد تخم نماتود: ۱≥ عدد در لیتر) مطابقت دارد.

 

واژه‌های کلیدی : لجن فعال ، برکه تثبیت ، کیست و تخم انگل ، کرمانشاه ، گیلانغرب

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله “مقایسه کارایی سیستم لجن فعال متعارف و برکه تثبیت فاضلاب در حذف کیست تک یاخته و تخم انگل – مطالعه موردی : تصفیه خانه فاضلاب کرمانشاه و گیلانغرب” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9302

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.