توضیحات :
فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست
دوره ۱۸ ، شماره ۲ ، تابستان ۱۳۹۵
نویسندگان: ذکریا اسداللهی ، صالح یوسفی ، مجید محمدی
چکیده:
زمینه و هدف: جاده های جنگلی از مهمترین واحد های مدیریتی جنگل محسوب می شوند که در حمل و نقل چوب و استفاده از سایر خدمات جنگل مانند شکار، توریسم و غیره نقش ویژه ای را ایفا می کنند. یکی از بزرگترین مشکلات ناشی از جاده سازی در جنگل، به ویژه در صورت عدم رعایت اصول جاده سازی، ایجاد و افزایش اشکال مختلف فرسایش در اطراف جاده و بالطبع رسوب زایی در اثر از بین بردن پوشش گیاهی، تخریب ساختمان خاک، افزایش سرعت رواناب و ناپایدار کردن شیب دامنه است.
روش بررسی: در این تحقیق، رسوب ناشی از جاده های جنگلی موجود در بخشی از جنگل آموزشی و پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس، با استفاده از مدل تحویل رسوب و در محیط GIS تخمین زده شد. عوامل موثر بر فرسایش در این مدل شامل زمین شناسی، جاده، شیب، بارندگی، پوشش گیاهی و شبکه آب راهه می باشند.
یافته ها: فرسایش تولیدی از این شبکه جاده بدون در نظر گرفتن میزان تحویل رسوب در حدود ۴/۱۵۷۶ تن در سال تخمین زده شد. با در نظر گرفتن میزان تحویل رسوب بر اساس فاصله از آب راهه، رسوبدهی از شبکه جاده در حدود ۷/۱۴۰ تن در سال به دست آمد.
بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد سهم رسوب تولیدی جاده ها در حدود ۳۳/۱ درصد رسوب خروجی حوضه است، در حالی که این جاده ها تنها ۰.۰۱۷ درصد از سطح حوزه آب خیز را شامل می شوند.
واژه های کلیدی: جاده های جنگلی ، رسوب دهی ، سامانه اطلاعات مکانی ، فرسایش ، مدل تحویل رسوب
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>
| مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی |
| مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی |
| مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری |
| بهاره آذروند؛ ستار انوریا |
| قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی |
| فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمد مهدی دانش؛ هانیه صنایعیان |
لطفا برای دانلود مقاله ” تخمین رسوبدهی شبکه جاده جنگلی با استفاده از مدل تحویل رسوب و سامانه اطلاعات مکانی ” از لینک زیر استفاده نمایید.








