کل 26912
3

بررسی کارایی کربن فعال در جذب سطحی کروم شش ظرفیتی از جریان هوا

  • کد خبر : 8209
  • 16 مرداد 1397 - 0:00
بررسی کارایی کربن فعال در جذب سطحی کروم شش ظرفیتی از جریان هوا

توضیحات :

فصلنامه بهداشت و ایمنی کار

 

دوره ۷ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان : الهام رحمان زاده ، فریده گلبابایی ، علی فقیهی زرندی ، سید غلامرضا موسوی ، محمدرضا بانشی

 

چکیده :

مقدمه: کروم شش ظرفیتی (Cr+6) یک اکسیدکننده‌ بسیار قوی است که علیرغم کاربردهای فراوان در انواع صنایع، بر‌حسب مدت مواجهه می‌تواند منجر به سرطان ریه، زخم‌های عمیق (در دست، بازو، زبان و سقف دهان)، سوراخ شدن تیغه بینی، سوزش و التهاب در بینی، ریه‌ها و قسمت فوقانی دستگاه تنفس، آسم، درماتیت تماسی، آسیب به کلیه و کبد و حساسیت پوستی شود. هدف از انجام این مطالعه، سنجش کارایی کربن فعال در جذب سطحی کروم (VI) از جریان هوا و پارامترهای موثر بر آن است.

روش کار: در این مطالعه تجربی از دستگاه نبولایزر  (مهپاش) به عنوان مولد میست کروم استفاده شد و عوامل موثر بر آن از قبیل میزان جریان هوا (۱ و ۳ لیتر بر دقیقه)، غلظت اولیه کروم (۰۵/۰، ۱۵/۰، ۱ و ۱۰ میلی‌گرم برمترمکعب) و عمق بستر جذب (۵/۲، ۵ و ۱۰ سانتی‌متر) بررسی گردید. به منظور تسهیل در پیش‌بینی عمل‌کرد ستون جذب کربن فعال، از مدل یون-نلسون و توماس و برای تعیین میزان تطابق مدل با داده‌های واقعی، از آزمون هم‌بستگی استفاده شد.

یافته ها: ظرفیت جذب کربن فعال با افزایش عمق بستر جذب، افزایش یافته اما با افزایش میزان جریان هوا و غلظت ورودی، کاهش پیدا کرد. نتایج نشان داد مدل یون-نلسون و توماس با ضریب هم‌بستگی بالاتر از ۹۹۵۳/۰، با داده‌های آزمایش‌گاهی مطابقت دارند.

نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که کربن فعال کارایی بالایی در جذب سطحی کروم (VI) دارد، به طوری‌که راندمان آن در میزان جریان ۳ لیتر بر دقیقه، عمق بستر ۵ سانتی‌متر و غلظت ۲۰ و ۲۰۰ برابر TLV به ترتیب ۴۲/۸۵ و ۸۳/۷۱ درصد است.

 

واژه‌های کلیدی : جذب سطحی ، کروم شش ظرفیتی هوابرد ، کربن فعال ، مدل یون-نلسون ، مدل توماس

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >> 

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8209

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.