کل 26878
2

بررسی و مقایسه فرایند کمپوست سازی راکتوری ضایعات پسته در مخلوط با تیمارهای مختلف

  • کد خبر : 9050
  • 31 شهریور 1396 - 0:00
بررسی و مقایسه فرایند کمپوست سازی راکتوری ضایعات پسته در مخلوط با تیمارهای مختلف

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۹ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۵

 

نویسندگان : ماهرخ جلیلی ، مهدی مختاری ، علی اصغر ابراهیمی ، فهیمه بقری

 

چکیده :

زمینه و هدف: میزان ضایعات پسته تولیدی در ایران، سالانه حدود ton 105 × ۱.۳۵ است که در صورت مدیریت نامناسب می­تواند سبب ایجاد مشکلات زیست محیطی گردد. هدف از این مطالعه بررسی فرایند تولید کمپوست راکتوری ضایعات حاصل از فرآوری پسته با تیمارهای مختلف کود گاوی و لجن فاضلاب شهری به عنوان روشی برای بازیافت آن است.

روش بررسی: ضایعات پسته به نسبت وزنی ۵.۵ به ۱۰ (لجن آبگیری شده فاضلاب شهری به ضایعات پوست‌گیری پسته) و نسبت وزنی ۱ به ۱۰ (کود گاوی به ضایعات پوست‌گیری پسته) برای رسیدن به نسبت کربن به ازت ۲۵ به ۱ با هم ترکیب شدند. پارامترهای pH، EC، درصد رطوبت، جامدات کل، جامدات فرار، خاکستر، کربن آلی، دما و فنل اندازه‌گیری شدند.

یافته­ ها: طی فرایند ۶۰ روزه کمپوست‌سازی راکتوری، ضایعات پسته با تیمار کود گاوی نسبت کربن به ازت از ۲۵:۱ به ۱۳:۱ و لجن آبگیری شده فاضلاب شهری از ۲۵:۱ به ۱۴:۱ و فنل در تیمار کود گاوی از ppm 4980 به ppm 254 و در تیمار لجن آبگیری شده فاضلاب شهری از ppm 6100 به ppm 254 رسید. حداکثر درجه حرارت در تیمار کود دامی و لجن آبگیری شده فاضلاب به ترتیب طی فرایند کمپوست به °C 50 و °C 9.48 رسید.

نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد کمپوست تولیدی با تیمار کود گاوی در مقایسه با تیمار لجن آبگیری شده فاضلاب به علت تجزیه مناسب‌تر مواد آلی دارای ارزش کودی بالاتری بود.

 

واژه‌های کلیدی : کمپوست راکتوری ، ضایعات پسته ، لجن فاضلاب ، کوکمپوست ، فضولات دامی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” بررسی و مقایسه فرایند کمپوست سازی راکتوری ضایعات پسته در مخلوط با تیمارهای مختلف ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9050

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.