کل 26875
2

بررسی ارتباط درک ذهنی و فیزیولوژیکی سختی کار در کارگران یکی از صنایع فلزی اصفهان

  • کد خبر : 9533
  • 29 تیر 1396 - 0:00
بررسی ارتباط درک ذهنی و فیزیولوژیکی سختی کار در کارگران یکی از صنایع فلزی اصفهان

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۶ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۳

 

نویسندگان : محمد مقیسه ، احسان الله حبیبی ، اکبر حسن زاده ، محمدکاظم خوروش ، نهال آرامش ، امیرحسین پوررحمتیان

 

چکیده :

مقدمه: از روش‌های ارزیابی تناسب‌ کار جسمانی‌ ،ذهنی و فیزیولوژیکی‌ است. رایج‌ترین ابزار به کار برده شده برای ارزیابی خستگی حین کار فیزیکی با علائم ذهنی استفاده از مقیاس بورگ و فیزیولوژیکی مانند ضربان قلب است. این مطالعه با هدف بررسی سختی کار بر اساس ارزیابی ذهنی و فیزیولوژیکی در یکی از ‌صنایع فلزی اصفهان انجام شده است.

روش بررسی: در این مطالعه ۲۰۰ نفر پرسنل مرد به صورت تصادفی ساده‌ شرکت نموده‌اند، افراد مورد مطالعه به وسیله ارگومتر و پروتکل آستراند مورد ارزیابی قرار گرفتند.از افراد حین انجام آزمایش خواسته شد تا مقیاس بورگ (شدت تلاش درک شده) را به منظور ارزیابی ذهنی نرخ‌گذاری و همچنین ضربان قلب آنان به عنوان شاخص فیزیولوژیکی توسط دستگاه ثبت شد.

یافته‌ها: ‌نتایج ارتباط قوی، بین شدت تلاش درک شده با افزایش بار کاری ارگومتر را نشان داد(۰.۰۰۰۱>R^2=0.91) (P). از سویی ارتباط ضربان قلب با ‌افزایش بار کاری معنی دار می باشد(۰.۰۰۰۱>R^2=0.96) (P)، آنالیز رگرسیون خطی در ارتباط شدت تلاش درک شده و بار کاری به صورت معادله ۴.۴۵-workload=12.56 ((RPE و در ارتباط ضربان قلب و بار کاری به صورت معادله (workload=125.89 -0.54 (HR می‌باشد. به عبارتی بار کاری فیزیکی دارای ارتباط قوی‌تری با ضربان قلب نسبت به شدت تلاش درک شده را دارد.

نتیجه‌گیری: با استفاده از معادله رگرسیون توسعه یافته، بار کاری فیزیکی ‌قابل سنجش می‌باشد تا با اندازه‌گیری ضربان قلب در حین کار و یا درک ذهنی فرد، تغییرات توانایی فیزیکی نیروی کار پایش شود تا سلامت جسمی و روانی با هم مد نظر قرار گیرد و بر اساس آن پیشگیری‌های مورد نیاز، معاینات دوره‌ای، آموزش و غیره صورت گیرد.

 

واژه‌های کلیدی : بار کاری ، شدت تلاش درک شده ، ضربان قلب ، صنایع فلزی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9533

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.