
توضیحات :
مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران
دوره ۱۱ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۳
نویسندگان : باقر مرتضوی ، سمیه دانشور ، صدیقه عطرکار روشن
زمینه و هدف: سیستم مترو از جمله سیستمهای زیربنایی در صنعت حمل و نقل میباشد که ممکن است در معرض حریق، سیل، زلزله و حوادثی مشابه قرار گرفته و سبب ایجاد خسارات و تلفات فاجعهبار به جامعه گردد. بنابراین مطالعهای با هدف ارزیابی ریسک حریق در ایستگاههای خط ۱ مترو شهر تهران انجام شد.
روش بررسی: در اجرای این تحقیق پس از شناسایی انواع منابع ایجاد حریق در ایستگاههای مترو از طریق مشاهده، مصاحبه با کارشناسان مترو و بررسی مستندات با استفاده از تکنیک آنالیز درخت خطا مهمترین علل بروز خطرحریق الکتریکی در پستهای RS(Rectifier Substation) خط ۱ مترو شهر تهران تعیین شد. همچنین با آنالیز کمی درخت خطا میزان احتمال وقوع خطر حریق برای یک سال محاسبه گردید.
یافته ها: یافتههای تحقیق نشان میدهد که مهمترین علل وقوع خطرحریق الکتریکی در تابلوها و دستگاههای این پست، تعمیرات نامناسب، اجرای نادرست حین نصب تجهیزات، جریان بیش از حد، طول عمر و جنس تجهیزات است. بر اساس محاسبات انجام شده، احتمال وقوع حادثه هر ۱۱ سال یک بار است.
نتیجه گیری: با برگزاری دورههای آموزشی مناسب برای پرسنل درگیر، نظارت دقیق در حین انجام تعمیرات، و نصب تجهیزات با کیفیت بهتر، احتمال وقوع حادثه به مراتب کاهش مییابد.
واژههای کلیدی : ایمنی ، تجزیه و تحلیل درخت خطا ، حریق ، مترو تهران ، پست یکسوساز
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>










