کل 26898
3

ارزیابی تأثیر آموزش ایمنی بر بهبود جو ایمنی در کارگاه های یک شرکت ساختمان سازی

  • کد خبر : 9756
  • 05 خرداد 1396 - 0:00
ارزیابی تأثیر آموزش ایمنی بر بهبود جو ایمنی در کارگاه های یک شرکت ساختمان سازی

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۲ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۳

 

نویسندگان : محمدجواد جعفری , مهدی قراری , صبا کلانتری , لیلا امیدی , محتشم غفاری , غلامرضا اسدالله فردی

 

چکیده :

ســابقه و هدف: مطالعات ایمنی و بهداشــت در زمینه شناســایی علل حوادث نشــان داده اند که علت درصد بالایی از حوادثی که در اثر رفتار ناایمن رخ میدهد نگرش، رفتار و فرهنگ نادرســت اســت. به عقیده بســیاری از محققین آموزش مسائل ایمنی یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر ســطح جو ایمنی ســازمانها میباشد. با توجه به اهمیت جو ایمنی به عنوان یکی از عوامل دخیل در پیشگیری و کاهش حوادث شغلی، مطالعه حاضر باهدف ارزیابی تأثیر آموزش ایمنی بر بهبود جو ایمنی در کارگاه های یک شرکت ساختمان سازی صورت پذیرفت.

روش بررسی: با استفاده از یک پرسشنامه اعتباربخشی شده، سطح جو ایمنی یک شرکت ساختمانی در دو کارگاه مجزا قبل و پس از مداخله آموزشی سنجیده شد. با استفاده از جدول مورگان و بر اساس جمعیت کل شرکت تعداد ۳۴۷ نفر از کارکنان ۲ کارگاه ساختمان ســازی، با روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شــده، انتخاب گردید. در بخش آنالیز داده ها برای مقایســه میانگینها از آزمونهای t زوجی و مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شد. برای کلیه اعمال آماری از SPSS نسخه ۱۹ استفاده شد.

یافته ها: مداخله آموزشی میانگین و انحراف معیار نمرات فاکتور های جو ایمنی را در کارگاه شماره ۱ از ۳.۲۸±۰.۳۴ به ۳.۶۶±۰.۳۵ ارتقا داده اســت. در کارگاه شــماره ۲، مداخله آموزشی میانگین نمرات کلیه فاکتورهای جو ایمنی را به میزان ۱۲/۵ درصد از ۳.۰۶±۰/۳۸ به ۳.۴۴±۰.۴۷ افزایش داد. نتایج نشان داد که مداخله آموزشی سبب افزایش معنی دار میانگین نمرات تعهد مدیریت، آموزش مسائل ایمنی،ارتباطات در زمینه ایمنی، تأثیر مداخله کارکنان در ایمنی، سیستم صدور مجوز، قوانین و مقررات ایمنی و نقض قوانین ایمنی گردید.

نتیجه گیری: آموزش ایمنی ســبب بهبود فاکتورهای جو ایمنی در کارگاه های شــرکت ساختمان ســازی مورد مطالعه شــده است. آموزش ایمنی به عنوان مکانیســمی قدرتمند اثرات مثبتی بر جو ایمنی به عنوان زیر مجموعه ای از فرهنگ ســازمانی در کارگاه های شماره ی ۱ و ۲ داشته است.

 

واژه‌های کلیدی : ساختمانسازی ، آموزش ، جو ایمنی ، حوادث ، کارگاه

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9756

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.