توضیحات :
فصلنامه علمی تخصصی طب کار
دوره ۱۲ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۹
نویسندگان : آناهیتا هاشم پور
چکیده :
از زمان شیوع ویروس کرونا و اعلام دنیاگیری covid-19 توسط سازمان بهداشت جهانی، بسیاری از مراکز، از جمله مدارس و دانشگاهها برای جلوگیری از افزایش تعداد مبتلایان تعطیل شده اند. به دلیل عدم قطعیت زمان پایان یافتن دنیاگیری covid-19 و به منظور جلوگیری از عقب ماندگی تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان و کاهش آسیب ها به سیستم آموزش و پرورش، بسیاری از دانشگاه ها روند آموزش مجازی دروس را پیش گرفته اند. با افزایش استفاده از تلفن های همراه و رایانه ها برای مطالعه دروس و شرکت در کلاس های آنلاین، دانش آموزان و دانشجویان روزانه ساعتهای متوالی را به تماشای کلاس های آنلاین میگذرانند و ممکن است علائم بینایی (خستگی چشم، خشکی چشم، درد، سوزش، قرمزی و …)، علائم چشمی (تاری دید) و عضلانی اسکلتی (درد گردن و شانه) که در مجموع به عنوان سندرم بینایی رایانه (CVS: computer vision syndrome) شناخته میشوند را تجربه کنند (۱). این شرایط هنگامی پیچیده تر میشود که به دلیل افزایش زمان آزاد دانش آموزان استفاده از گوشی های هوشمند و فضای مجازی با هدف سرگرمی از پیش اثرات بینایی و عصبی را از خود بر جای گذاشته است.
مطالعه Pandey و همکاران در سال ۲۰۲۰ که جهت ارزیابی کاربرد مشاوره چشم پزشکی از راه دور در دوران قرنطینه انجام شد نشان داد که قرمزی چشم، اشک ریزش و احساس جسم خارجی شایعترین شکایات بیماران و شایعترین تشخیص احتمالی CVS بود که میتواند ناشی از افزایش ساعات استفاده از صفحات نمایش تلویزیون و گوشی های هوشمند باشد (۲).
علائم CVS با افزایش مدت زمان استفاده از رایانه افزایش مییابد. در مطالعه Maducdoc و همکاران۴۴ دانشجوی پزشکی برای ارزیابی میزان خستگی چشم ناشی از استفاده از کتابخوان الکترونیکی به دو گروه مطالعه (کتابخوان الکترونیکی) و کنترل (چاپی) تقسیم شدند. بعد از یک جلسه مطالعه یک ساعته در مقایسه با روش مطالعه سنتی با کاغذ، گروه کتابخوان الکترونیکی نسبت به گروه کنترل میزان بالاتری از خستگی و سوزش چشم را نشان دادند (۳). در مطالعه دیگر توسط Prabhasawat و همکاران بر روی ۳۰ داوطلب انجام شد به مدت ۲۰ دقیقه کتاب الکترونیکی یا یک کتاب چاپ شده مطالعه کردند، نتایج نشان داد که خواندن کتاب الکترونیکی باعث افزایش بیثباتی لایه اشکی و احساس سوزش میشود (۴).
CVSنه تنها کیفیت مطالعه و یادگیری و بازدهی دانشآموزان و دانشجویان را کاهش میدهد بلکه با افزایش آسیبهای اسکلتی-عضلانی و مراجعه به چشم پزشک به دلیل شکایات بینایی و چشمی، بار اقتصادی زیادی برای جامعه به همراه دارد (۵). با وجود آسیبهای متعدد چشمی، این سندروم با رعایت نکاتی مانند تنظیم میزان نور صفحه نمایش، رعایت فاصله مناسب با صفحه نمایش و استراحت حین مطالعه قابل کنترل و پیشگیری است (۶). در مطالعهای که توسط OYu و همکاران در سال ۲۰۲۰ در روسیه برای مقایسه استفاده از ابزار الکترونیک قبل و بعد از دوران قرنطینه انجام شد نتایج پرسش از دانشآموزان، والدین دانش آموزان و معلمین نشان داد که تغییر به آموزش مجازی با افزایش تعداد ابزار الکترونیک مورد استفاده دانش آموزان از ۱ عدد به ۳ عدد و بیشتر، افزایش تعداد ساعات استفاده از ابزار الکترونیک از ۲ ساعت به ۶ ساعت در دانش آموزان و ۳ ساعت در معلمین و افزایش شکایات والدین دانشآموزان از مشاهده علائم CVS، علائم عضلانی اسکلتی و روانی-عصبی در فرزندان آنها همراه بود که با استفاده بیش از حد از ابزار الکترونیک و آموزش مجازی در دوران قرنطینه مرتبط بود. همچنین گزارش شد که بیشتر افراد شرکت کننده در این مطالعه قوانین ساده برای پیشگیری از CVS از جمله استراحت پس از هر یک ساعت مطالعه، تنظیم نور اتاق و صفحه نمایش و استفاده از عینک مناسب را رعایت نمیکنند. همچنین یک سوم از معلمین در میان ساعات تدریس استراحت قرار نمیدهند که میتواند ناشی از برنامه آموزشی فشرده باشد. این مطالعه نشان داد که حداقل یک ساعت کاهش استفاده روزانه از ابزار الکترونیک راهکار مناسبی برای پیشگیری از CVS میباشد (۷).
تاکنون معیارهای دقیقی از میزان قابل قبول استفاده از کامپیوتر برای سنین مختلف در فصول مختلف و استانداردی برای کیفیت و وضوح صفحات نمایش وجود ندارد. علاوه بر آن بسیاری از افراد آگاهی دقیقی از علائم CVS و راههای پیشگیری از آن ندارند. همچنین مطالعات انجام گرفته در دوران قرنطینه با استفاده از پرسشنامه انجام گرفته و با محدودیتهایی از جمله خطای یادآوری و ارائه پاسخهای مورد انتظار توسط شرکت کنندگان به جای پاسخ صحیح روبروست. با این حال بر اساس دانش موجود و تا زمان ارائه گایدلاین های معتبر ضروری است در دوران قرنطینه که آموزش مجازی و استفاده از رایانه ها بیش از پیش افزایش یافته است اطلاعات و آموزش کافی در ارتباط روشهای صحیح استفاده از رایانه به منظور کاهش آسیبهای چشمی در اختیار دانش آموزان، دانشجویان و اساتید قرار گیرد.
واژههای کلیدی : سندروم بینایی رایانه ، آموزش مجازی ، خشکی چشم ، خستگی چشم
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>
لطفا برای دانلود مقاله “آموزش مجازی در دوران قرنطینه و سندروم بینایی ناشی از رایانه در میان دانش آموزان و دانشجویان” از لینک زیر استفاده نمایید.










